Intervju

”Slående okunskap om innovationer”

Med Simris Alg är Fredrika Gullfot på väg att förändra en hel råvarumarknad på global nivå. Men det finns hinder på vägen
– bland annat förståelsen för vad innovationer egentligen är.

Fredrika Gullfot är doktor i bioteknik och grundare av Simris Alg. Företaget odlar alger i växthus på Österlen och producerar viktiga omega-3-fettsyror till livsmedel.

Ribban måste höjas

Fredrika Gullfot menar att innovationshöjden ofta är rätt låg inom livsmedelsbranschen, där man gärna kallar rena produktutvecklingar för innovation.

– Jag minns när jag för första gången var på ett innovationsevent inom livsmedelsindustrin, där en rapsolja med smörsmak presenterades som en innovation. Då ligger inte ribban särskilt högt.

Hon säger att det i princip bara är Oatly, av de mer kända företagen, som har mer omfattande egen innovationshöjd. Oatly har tagit innovationen hela vägen från att upptäcka och utveckla hur man kan tillverka mjölk från havre, till att skala upp till en fungerande industriell process och att ta fram nya produkter. Precis det som Simris Alg gör.

Innovationer ser väldigt olika ut

Det är inte ovanligt att till och med innovationsaktörer missar innovationer, eftersom innovationer per definition ofta inte ser ut som man förväntar sig.

– I vårt fall har vi utvecklat en helt ny produktionsprocess, baserad på en ny organsim, för att ta fram en helt ny råvara, för att tillverka en helt ny produkt, som sedan säljs på ett helt nytt sätt. Även vår utvecklingsprocess har varit innovativ, och utvecklingen av vår affärsmodell har baserats på den marknadsdynamik vi identifierat. Innovationen innehåller alltså många delar, som var och en i sig är innovationer på sitt sätt, säger Fredrika Gullfot.

Hon pekar på att innovationsaktörer, investerare och myndigheter tror att innovation ska handla om en specifik och tydlig sak, såsom till exempel en ny typ av protein, eller ett patent. 

”Simris Alg är drivande i att i grunden omvandla en hel råvarumarknad”

– Men i vårt fall är det väldigt komplext, och vi passar inte heller in i något fack. Är vi till exempel miljöteknik eller livsmedel eller bioteknik? En produktinnovation eller en processteknisk innovation? En del stirrar sig också blinda på att vi gör kosttillskott, och tror att det rör sig om en liten obetydlig nisch utan större inverkan. Då missar man att Simris Alg är drivande i att i grunden omvandla en hel råvarumarknad som idag orsakar havens kollaps på grund av utfiskning.

Till och med Vinnova har ibland haft svårt att se marknadspotentialen i Simris Alg, och i givit avslag på flera av deras ansökningar men hänvisningar till just marknaden. Samtidigt gör EU-förordning 2016/127 det obligatoriskt att tillsätta Omega-3-fettsyran DHA i modersmjölksersättning. Direktivet börjar gälla i februari 2021.

Fredrika Gullfot, Simris Alg, menar att man som innovatör hamnar mellan olika myndigheter och regelverk anpassade till den befintliga industrin. Foto: AGFO

Stopp för Europa-expansion

För Simris Alg har dessvärre EU:s förordning gällande nya livsmedel satt käppar i hjulet för en europeisk expansion.

– Det är en oerhört segdragen och byråkratisk process, och vi har väntat på ett godkännande i flera år.

Fredrika Gullfot menar att ett stort problem för innovationer är att regelverken är anpassade till den befintliga industrin. Och avsaknad av regelverk kan ibland vara lika problematiskt, eftersom man hamnar i limbo mellan olika myndigheter.

”Vi kan inte bara syssla med digital innovation i det här landet”

Digitalisering löser inte allt

Fredrika Gullfot konstaterar att bestämmelserna kring livsmedel är snåriga, men det finns fler anledningar varför det är svårt med innovationer inom branschen.

– Hade vi sysslat med någon häftig AI-lösning hade det varit mycket lättare. Riskkapitalister satsar hellre på innovationer där man snabbt kan få return on investment och hög utväxling på insatt kapital. Ny livsmedelsproduktion är däremot oerhört kapitalintensiv och kräver stora investeringar från början, samtidigt som det tar mycket lång tid att få avkastning på kapitalet. Där har vi ett grundläggande problem. Livsmedelsbranschen måste våga göra långsiktiga investeringar. Vi kan inte bara syssla med digital innovation i det här landet.

Se Fredrika Gullfot i panelsamtal om innovation (60 minuter):

Läs mer:


Donnie SG Lygonis: ”Om man tänker litet förblir man liten”

 

♥️ Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev! 👉Signa upp gratis här

Fredrika GullfotinnovationSimris Alg

Linda Linnskog Rudh

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!