Intervju

Profilerna: Här är problemen som behöver lösas

Vilket problem i matsystemet hoppas du snart får en lösning? Den frågan tog vi med oss till Livsmedelsdagarna som samlar företag, personer och startups inom matbranschen.

🌱 Missa inte fler spaningar, signa upp på AGFO weekly

Lena Åsheim, LRF

– Fossilberoendet. Det krävs innovation och verkstad. Forskningen är redan långt framme, men det måste igång i kommersiella flöden på allvar. Det går för långsamt just nu.

Susanne Ekstedt, Head of Innovation på Food for Progress

–Mer samarbete över gränserna. Ett bra exempel är Sweden Food Arena. Fortsatt fokus, håll i initiativen som har startats.

Bengt Persson, vd Foodhills

– Svinnproblematiken helt klart. Man blir mörkrädd när man ser hur det ser ut och faktiskt hur stort svinn det är genom hela livsmedelskedjan.

Angela Everbäck, Head of Marketing på Nordic Sugar

– Utmaningen för framtiden är att få folk – och gärna unga – att vara en del av matsystemet, från jord till bord. Att se till att skapa en kompetensplattform där det finns stort fokus på innovation och inte bara överleva.

Jakob Söderström, affärsutvecklare och Annelie Moldin, Scientific Project Manager, Lantmännen

– Att hitta ett sätt som på riktigt kommunicerar hållbarhet gentemot konsumenterna när de går i butiken och ska göra sina matinköp.

Katrin Dahlgren, hållbarhetskonsult U&We

–Min största frustration är svårigheten för slutkonsumenten att veta vad som faktiskt är hållbart på riktigt. Det finns inget helhetsgrepp. Ta till exempel Doughnut-modellen som anger en ekonomi inom planetens gränser, med ett holistiskt perspektiv. Det är åt det hållet vi behöver gå för att definiera hållbarhet.

Christina Skjöldebrand, vd och ägare CFB Creative Future Business

– Spårbarhet från jord till bord. Och då måste man börja med konsumenten och sedan arbeta sig tillbaka genom hela kedjan.

♥️ Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev! 👉Signa upp gratis här

Livsmedelsdagarna

Frida Jonson

Lantbruksjournalist, bonddotter och matälskare.

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!