Intervju

”Om man tänker litet förblir man liten”

Det behövs tydlig push och pull för att innovationer ska bli till, menar Donnie SG Lygonis som är innovationsstrateg på KTH Innovation i Stockholm. En kris eller negativ förändring kan vara ett brutalt uppvaknande men i dess kölvatten utvecklas ofta innovativa lösningar.

Donnie SG Lygonis har jobbat med projekt i både Sverige och i Silicon Valley. Han är entreprenör med erfarenhet från bland annat livsmedelsbranschen och agtech. Han föreläser dessutom en hel del och hjälper forskare och studenter att kommersialisera sina patent och idéer på KTH Innovation i Stockholm. På Agfo talk, ”Hur kan innovation skapa ett hållbart matsystem?”, satt han med i panelen.

Vilket är ditt främsta tips till företagsledare i fråga om innovation och kreativitet?

– Mitt bästa stalltips är att fundera på vad ”företaget går ut på”. Alltså ”varför du och ditt företag finns”. Vi är så fast i att tänka på vilka produkter och tjänster vi kan leverera. Först när man funderar över vad man är satt att göra kan man uppnå effekt i världen.

”Problemet är att livsmedelsbranschen är stockkonservativ”

I världen ja, ska man tänka stort?

– Om man tänker litet förblir man liten. Det är möjligt att ditt företag i slutändan kommer att verka på en lokal marknad, men om du inte siktar högre än så kommer du aldrig att kunna bli större.

Livsmedelsbranschen är inte lika innovativ som andra branscher i Sverige. Varför tror du att det är så?

– Det finns en massa innovativa människor i branschen. Problemet är att livsmedelsbranschen är stockkonservativ. Man sitter fast i en vertikal som bygger på en gammal ”så här gör man-mentalitet”, och det är i mötet med den storskaliga industrin som problemen kommer för innovationerna. Industrin vill vara säker på att kunna räkna hem sina satsningar och letar då efter produkter som kan omsätta säg 100-150 miljoner efter tre till fem år. Det finns ingen ny matprodukt som gör det! Alltså tackar industrin nej – och missar och bromsar innovationståget. Nya idéer är alltid små i början och behöver draghjälp av de stora.

Vad behövs för att nå verklig innovation?

– Ofta behövs en kris eller förändring i lagstiftning för att en ny innovation ska kunna nå marknaden. Något som ruskar om helt enkelt. Ta Spotify som exempel. Spotify skulle inte ha lyckats lika bra om inte Napster och Piratebay hade banat väg genom att nära nog förgöra musikindustrin. Då kunde Spotify komma in som en riddare på vit springare och rädda dagen. För jordbruket ser vi att legaliseringen av marijuana i Kanada och USA fungerar på motsvarande sätt. Där finns riktigt hungriga entreprenörer som ser affärsmöjligheter. De använder allt från sensorer till drönare och annan hightech för att maximera effekten av jordbruket, vilket säkert kommer att spilla över på det traditionella jordbruket.

Se Donnie SG Lygonis i panelsamtal på AGFO talk (60 minuter):

♥️ Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev! 👉Signa upp gratis här

Läs mer


Fredrika Gullfot: ”Slående okunskap om innovationer”

Agfo TalkDonnie SC Lygonisinnovation

Linda Linnskog Rudh

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!