Intervju

Fake news – vart tog sanningen vägen?

Som konsumenter vet vi innerst inne att de där hälsosamma frukostflingorna ingalunda kommer att ge oss evigt liv. Trots det fortsätter vi att tro på tillverkarnas tillspetsade budskap. Varför är det så?

Det här pratade Jakob Söderström, affärsutvecklare på Lantmännen, Annelie Moldin, Scientific Project Manager på Lantmännen och Jenny Jewert, journalist och redaktör för boken Varning för mat, om under Livsmedelsdagarna i Halmstad.

Konkurrensen mellan livsmedelsprodukterna ute i butik är stenhård. Förutom att produkten ska innehålla all fakta som EFSA och Livsmedelsverket kräver ska den även vara säljande.

– Och just i säljargumenten är det lätt att det blir fel. På förpackningarna står det ibland rena osanningar, och om inte osanningar, så ger många av budskapen utrymme för väl vida tolkningar, förklarar Jakob Söderström och Annelie Moldin.

Jakob Söderström och Annelie Moldin från Lantmännen.

De uppmanar istället alla livsmedelsproducenter och -tillverkare att agera ansvarsfullt och inte bidra till att sprida fake news. Samtidigt är det lätt att förstå varför dessa sanningar sprids så lätt när det gäller just mat; mat påverkar och engagerar som aldrig förr.

Här kan Jenny Jewert förklara mer. I boken Varning för mat belyser hon och en rad olika matskribenter, journalister, forskare och experter mat utifrån ett orosperspektiv.

– Mat har på 100 år gått från att vara något vi bygger upp kroppen med, till att bli något vi använder för att bygga upp vår identitet med. Vi lever generellt sett i välstånd och kan kosta på oss att börja fundera över vad maten innebär för oss på ett mer personligt plan, säger Jenny Jewert.

Jenny Jewert. Foto: AGFO

Skribenterna i boken tittar på hur mat kan kopplas till klass, hur relationer övertrumfar fakta när vi väljer mat vilket kan bidra till spridning av fake news i sociala medier, liksom hur nyhetsmedier i viss utsträckning drar felaktiga slutsatser ur svårtolkad forskning.

– Följden blir en onödig oro kring hur vi ska äta, tror Jenny Jewert.

Lantmännens Jakob Söderström vill samtidigt uppmana var och en att bli bättre på att slå hål på självutnämnda näringsexperters argument. Som till exempel att läsa innehållsförteckningen. Då inser man till exempel att den ”fettfria matlagningssprayen” inte är fettfri. Det handlar bara om att mängden fett anges per 100 gram i innehållsförteckningen och när hela förpackningen väger mindre än 100 gram anges fettinnehållet som 0 gram.

Slutligen slår Lantmännen ett slag för sin podd Matsamtalet och för Kolhydratskolan – två bra exempel på hur konsumenter kan skaffa sig mer kunskap.

♥️ Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev! 👉Signa upp gratis här

fake newsjenny jewertlantmannenLivsmedelsdagarnavarning för mat

Linda Linnskog Rudh

Reporter

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!