Earth Fare säljer endast produkter som möter en viss kvalitetsnivå/certifiering. Foto: Earthfare.

Intervju

Mat är identitet – butiker som fattar galoppen

I takt med att maten vi äter blir en allt större identitetsfråga ändras också vårt köpbeteende. Det är något som dagligvaruhandeln är ytterst medveten om. I snabb takt försöker handeln utveckla sina koncept för att möta kundernas behov.

Jon Wright, som är Head of Retail Insight på forsknings- och utbildningsinstitutet IGD i Storbritannien, gästade Livsmedelsdagarna i Halmstad nyligen. Han berättade om konsumenttrender och visade hur ett antal matvarukedjor runtom i världen har anpassat sig för att inte missa tåget in i framtiden.

IGD har definierat ett antal nyckeltrender på den europeiska marknaden och som aktörer inom livsmedelsbranschen har att förhålla sig till:

  • Inflyttningen från landsbygd till stad fortsätter att öka.
  • Det sker stora befolkningsförflyttningar.
  • Livsmedelsindustrin måste bli bättre på att kommunicera värdet av lokala råvaror.
  • Konkurrensen inom livsmedelsbranschen har aldrig varit större.
  • Livsmedelsbranschen måste förstå kundens behov och prioritera e-handel utifrån det.

Det här blir allt viktigare för kunderna enligt IGD:

  • Spara tid
  • Få matinspiration
  • Få hjälp att spara pengar
  • Göra hälsosamma val
  • Göra hållbara val
  • Få värde och kvalitet för pengarna (man vill som konsument inte bli lurad)

Några exempel på hur olika livsmedelskedjor nischar sig för att möta kundernas behov:

Shoppa på en minut

Auchan minute, Kina. Butiker utan personal som ger kunden chans att handla det viktigaste på någon minut.

Spara sekunder!

Albert Heijn, Nederländerna. Du gör din egen inköpslista och appen hjälper dig att ta den smartaste vägen genom din livsmedelsbutik.

All service på ett och samma ställe

Carrefour, Frankrike. Addera service till matbutiken, till exempel en infodisk och en hörna där du kan trycka ett personligt tryck på t-shirten du just köpte. All service ska inkorporeras i butiken.

Förbättrade produkter

Axfood, Sverige. Tar exempelvis bort socker ur vissa produkter. Konsumenten gillar producenter som ligger steget före – det stärker varumärket och visar vad man står för.

Support my lifestyle

Naturalia Vegan, Casino. Säljer 100% veganprodukter och adderar service genom att berätta om veganlivsstil.

Gör det lokalt

Morrisons, UK. Säljer endast produkter från lokala producenter.

Kvalitetskrav på alla varor

Eath Fare, US. Säljer endast produkter som möter en viss kvalitetsnivå/certifiering. Konsumenten kan vara säker på att alla varor i butiken uppfyller kraven.

Skyltar får ut budskapet

Coop, Norge. Använder sig av butiksskyltning för att informera sina kunder om hållbarhet och kvalitet, liksom uppmaning att pröva nya smaker och våga kombinera.

Hälsocoach i butiken

Waitrose, UK. Har hälsospecialister som går runt i butiken och pratar med kunderna. De kan berätta vad som är hälsosamt och kan mycket om nutrition.

Personaliserad shopping

Auchan, Frankrike. Personaliserade erbjudanden till kunden. Kunden svarar på frågor om sin konsumtionsprofil via en slags gamification och får rabatterbjudanden. Ju mer kunden handlar desto mer lär sig butiken om deras behov och konsumtionsmönster.

Hjälp mig att bli hälsosam

Cold Storage, Singapore. Via rabatterbjudanden på hälsosam mat hjälper Cold Storage kunden att välja hälsosammare alternativ.

♥️ Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev!

👉Signa upp gratis här

Läs också:


Entreprenören: Innovationshöjden för låg inom livsmedelsbranschen


Så tas en hållbar livsmedelskedja fram

butikstrenderdagligvaruhandelJon WrightLivsmedelsdagarna

Linda Linnskog Rudh

Reporter

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!