Nils Österström, Anette Rosengren och Carl-Johan Lagerkvist deltog i panelsamtalet. Foto: Brid Content

Intervju

Så väljer vi maten

Hur väljer vi maten? Och vad krävs för att göra beteendeförändringar kring mat? Det undersökte vi i ett Agfo talk.

Vi utsätts för påverkan i alla våra valsituationer. Att salladen står först på buffébordet har vi vant oss vid. Vi reflekterar inte över hur det påverkar våra val. Men när Hemköp började placera vegobiffar i köttdisken väckte det starka känslor. ”Pekpinnar och populism” tyckte en del.

Många förslag i debatten gäller nya former av påverkan: t ex sockerskatt och nya märkningar av livsmedel. Vad är det som avgör om påverkan är något positivt?

Samtidigt vill många även se att vi äter insekter. Hur ska urk-faktorn överkommas och vad krävs för att något nytt ska anammas av den stora massan? Och är det så att vi tar klokare och mer hälsosamma val bara för att vi välinformerade?

I panelen:

Carl-Johan Lagerkvist: Professor i företagsekonomi vid SLU. Bedriver forskning om konsumentbeteende i relation till livsmedel samt om individuellt beslutsfattande.

Nils Österström: Insektsentreprenör och ordförande Insektsföretagen. Insektsföretagen är ny livsmedelsorganisation för ätbara insekter. Driver företaget Tebrito med målet att inleda storskalig produktion av matinsekter i Sverige.

Anette Rosengren: Tidigare kommunikationsdirektör på Lantmännen, och vd på Doggy och Fazer bageri.

Hela inspelningen,  ca 60 minuter:

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev, signa upp gratis här

Läs mer:

16 tjänster för lokalproducerad mat

Därför handlar vi lokalproducerad mat

Insikter från våra populära Agfo talks

Agfo TalkFazerinsekterlantmannenSLU

Tipsa oss

Mejla

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!