Intervju

Skapar nya möten mellan bonde och konsument

Att kapa mellanhänderna så att lantbrukare kan sälja direkt till konsument är vägen framåt, menar Lena Ramstedt vars familjeföretag i sörmländska Vingåker precis har lanserat appen Matmötet.

Vad är Matmötet?

– En tjänst där konsumenten kan köpa närodlade varor direkt från bonden. Än så länge är det en hemsida och en app för Android, och snart iOS-version på gång. Producenten jobbar själv med sin sida och lägger upp annonser, väljer plats och tid för utlämning. Konsumenten betalar med hjälp av Swish, säger Lena Ramstedt.

Varför gör ni det här?

– Vi är själva lantbrukare och har haft producentens fokus när vi har utvecklat det. Vår tanke är att det ska vara möjligt att överleva även på en liten gård och kunna sälja direkt till konsumenter. Vill man köpa ekologisk, närproducerad och Kravodlad mat är det inte så lätt att få tag på, det är inget de stora kedjorna frontar med.

Det finns redan flera andra sätt att sälja direkt till konsument som exempelvis Rekoringar och Local Food Nodes, vad har ni som inte finns där?

– Det finns ingen motsättning att det finns andra menar de jag har pratat med. Lantbrukare vill ha så många kanaler som möjligt för att sälja. Och för de som inte har Facebook är det bra, Rekoringar passar inte för alla. Vår idé är att möjliggöra den självständiga bonden så att man kan sköta försäljningen helt själv när man vill, säger Lena Ramstedt.

Familjeföretaget bakom Matmötet. Från vänster John, Amanda och Lena Ramstedt. På gården har man haft mjölkkor och köttdjur. Nu har de vallodling. Foto: Matmötet

 

Hur många producenter är med och hur många försäljningar har hittills gjorts?

– I dagsläget är det 5-6 producenter och ett 10-tal på gång. Än så länge är det väldigt tidigt skede, vi har precis lanserat, säger Lena Ramstedt.

Hur är affärsupplägget?

– Vi säljer tjänsten och producenten betalar 199:- per månad för att kunna använda den.

Vad är den största förändringen i livsmedelskedjan på 15-20 års sikt?

– Det är att producenten tar ansvar hela vägen från tillverkningen av maten till att den hamnar hos konsumenten. Att som bonde inte ha dålig ekonomi för att man säljer till livsmedelskedjorna där det inte finns någon differentiering på köttet och allt är bulk. Det tror jag blir den stora skillnaden, att producent tar ansvar för hela kedjan och kan ta mervärdet.

MER OM:

AGFO Talk: Så handlar vi maten i framtiden

Andra exempel:

Det finns flera appar och hemsidor för att korta vägen mellan producent och konsument, bland annat Local Food Nodes, lokala Rekoringar på Facebook, Min Farm och apparna Mathantverk.

Frida Jonson

Lantbruksjournalist, bonddotter och matälskare.

MejlaTwitterFölj på Twitter

One thought on “Skapar nya möten mellan bonde och konsument

Comments are closed.

Relaterade artiklar

AGFO Weekly

Trendspaning och omvärldsbevakning – varje fredag, helt gratis!