Sainsbury tar bort kassorna och förenklar köpet. Foto: Sainsbury

Omvärld

Matbutik snabbar upp handlingen

Goda nyheter för två svenska foodtechföretag, megaföretag mot matfusk och röststyrd assistent snart i svensk handel. Häng med när AGFO summerar veckan som har gått inom agtech och foodtech!

NYHETER

Dödar ogräs – med elektricitet

Brittiska startupbolaget Rootwave använder elektricitet för att döda ogräset från rötterna och uppåt. Nu säkrar de miljoninvestering, och avslöjar för AGFO att de letar svenska återförsäljare. (Agfundernews) Läs här ➔

Rootwaves lösning kan integreras i befintliga maskiner, som här. Steketee är en automatisk ogräsbekämpare som identifierar ogräset och Rootwave elektrifierar det. Exakt hur Rootwaves design är ännu inte helt klart, meddelar de.
Foto: Rootwave

Raketstigning för matförsäljning på nätet

🌽 Handeln med mat på nätet fortsätter att gå starkt framåt. Tillväxten väntas i år bli 25 procent, enligt prognosen från intresseorganisationen Svensk Digital Handel. (Land Lantbruk) Läs här ➔

Pengaregn över matappen Karma

Appen Karma som minskar matsvinnet inom handel och restaurang tar in 110 miljoner kronor i ny finansiering. Bland annat går Kinnevik och Electrolux in som finansiärer. (BreakitLäs här ➔

Från pollinering till skörd – tekniken som förändrar jordbruket

🐝 Robotutvecklingen i jordbruket går snabbt framåt. Människan har en fördel att lätt kunna identifiera övermogen frukt, något som har varit svårt att få en robot att göra. Men nu sker genombrott. (Digital Trends) Läs här ➔

Matbutik ratar kassaköer

📱 Livsmedelskedjan Sainsbury tar bort kassorna. Istället registrerar kunden varan med telefonen. Beloppet dras vid utgången där en kod skannas. (BBC) Läs här ➔

Investerare letar startups inom agtech-sektorn. Foto: Istock

Fem största möjligheterna inom agtech

🐟 Alternativ till antibiotika, genteknik, akvakultur, smart teknik kring jordens mikroorganismer samt teknologi som förbättrar ledet efter skörd är fem heta områden som investeraren TechAccel pekar ut. (Forbes) Läs här ➔

Megaföretag bygger gemensam blockkedja

🔗 Hejdå matfusk? 10 av världens största matföretag som Walmart, Tyson Foods, Dole och Nestlé, bygger en gemensam blockkedja för att förändra hur industrin spårar mat över hela världen. (Agfo) Läs här ➔

Hindret för en svensk sojaodling

Foto: Frida Jonson

När man pratar om proteinskiftet – att allt fler människor borde gå över till att äta mer vegetabiliska proteiner och mindre kött – är det en spelare som ständigt dyker upp i diskussionen: sojabönan. (Agfo) Läs här ➔

Ica lanserar röststyrd assistent

🤖 Ica har utvecklat en funktion för röststyrning som snart blir tillgänglig. Tjänsten innebär att Ica-kunder kan prata med assistenten för att få inspiration och hantera inköpslistor. (Computer Sweden) Läs här ➔

Strategin bakom Impossible Foods framgång

🍔 Impossible Foods som tillverkar växtbaserade hamburgare går som tåget i USA. Varför? Två av flera framgångsfaktorer är inriktningen mot millennials och proteinet som gör att det ”blöder” som riktigt kött. (The Spoon) Läs här ➔

🌱Tips – skaffa vårt nyhetsbrev AGFO weekly så får du vår omvärldsbevakning i din inbox varje fredag!  👉 Signa upp här

Matsvinn och jordbruk tar plats i sommarprat

📻 Kocken Paul Svensson snackar matsvinn och Magnus Carlson från Weeping Willows pratar miljö och jordbruk i sina respektive sommarprat. (Sommar i P1) Lyssna här ➔

Kinnevik lägger 300 miljoner på nätmathandel

🛍️ Svenska Kinnevik investerar 300 miljoner kronor i norska Kolonial, som är Norges motsvarighet till Mathem och Mat.se. Nätbutiken har gjort sig känd för att experimentera med leveranslösningar, som en självgående butik som kör ut kundernas näthandlade mat. (E-handel.se) Läs här ➔

Simris Alg landar miljonavtal i Sydkorea

Bolaget som gör livsmedel av odlade alger har tecknat avtal med ett sydkoreanskt företag som blir återförsäljare av Simris Algs omega 3-tillskott. Läs här ➔

♥️ Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev!  👉Här berättar vi varför

agtechblockchainblockkedjae-handelFältrobotfoodtechmatsvinn

Frida Jonson

Grundare och innehållsansvarig AGFO. Lantbruksjournalist.

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!