Erik Sundström, Vinnova

Intervju

”Svenska företag kan utveckla och ta marknader”

Har du en foodtech-idé som du vill förverkliga? Nu kan du söka finansiering genom Vinnovas satsning Från linjär till cirkulär – fashiontech och foodtech. ”Det är både en utmaning och möjlighet”, säger Erik Sundström på Vinnova.

✨Trendspaningar, intervjuer och omvärldsbevakning – direkt till din inbox! Signa upp på AGFO weekly

Sveriges innonvationsmyndighet Vinnova sätter fokus på mat och mode i sitt program Från linjär till cirkulär – fashiontech och foodtech. Vinnova söker praktiska innovationsprojekt som vill bidra i riktning mot en cirkulär och biobaserad ekonomi. I potten finns stöd om maximalt 2 miljoner kronor per projekt.

Erik Sundström, du är programansvarig på Vinnova. Varför gör ni den här utlysningen?

– Det finns tre anledningar till satsningen. Livsmedel/mat och textilier/mode är några av de ekonomiskt sett största värdekedjorna nationellt som globalt, men även med stora miljöbelastningar. Därför måste värdekedjorna ställa om mot hållbarhet. Och svenska företag kan utveckla och ta marknader. Det är alltså både en utmaning och möjlighet. Det bubblar även starkt inom de två områdena. Entreprenörer flockas men så gör även kapitalet, såväl det offentliga som det privata. Vi tror dock att det offentliga medlen fortfarande behövs i tidiga skeden. Slutligen ligger satsningen i linje med Regeringens Samverkansprogram om biobaserade och cirkulär ekonomi.

Vad är det viktigaste att tänka på när man söker?

– Det viktigaste är innovationshöjd, att lösningen inte finns sedan tidigare. Åtminstone inte på den svenska marknaden. Förmågan för lösningen att spridas är viktigt. Och teamets sammansättning spelar också roll.

Vad är era förhoppningar med utlysningen?

–  Att Vinnova är delaktiga i att utveckla ekosystemen kring foodtech och fashiontech. Med utvecklade ekosystem förbättras innovationskapaciteten.

Vem ska inte söka?

– De som är involverade i mat och livsmedel men som hellre vill stärka sin egen verksamhet, utan att utveckla en lösning för spridning och försäljning. Då bör man hellre söka i våra SMF-program. Kanske Innovationsprojekt i Företag eller Innovativa Startups. Dessa satsningar ser först och främst på det enskilda företagets tillväxt och konkurrenskraft.

Fakta

Öppnar för ansökan: 1 juni 2018

Ansök senast: 11 september 2018

Beslut meddelas: 31 oktober 2018

Projekt får starta:  31 oktober 2018

👉 Ansök här

✨Trendspaningar, intervjuer och omvärldsbevakning – direkt till din inbox! Signa upp på AGFO weekly

Vinnova

Lovisa Madås

Journalist och digital affärsutvecklare. Ansvarig AGFO.

MejlaTwitterFölj på Twitter

Relaterade artiklar

AGFO Weekly

Trendspaning och omvärldsbevakning – varje fredag, helt gratis!