Foto: AGFO

Intervju

Profiler spanar in i framtiden

Vilken är det största förändringen i livsmedelskedjan på sikt? Den frågan tog vi med oss till Borgeby fältdagar som samlar över 20 000 besökare.

🌱 Missa inte fler spaningar, signa upp på AGFO weekly

Anna Nilsson

Anna Nilsson, chefredaktör tidningen Lantmannen:

– Genom att samla in enorma mängder data, bearbeta den och göra en kraftfull analys kommer producenter att kunna odla på ett helt nytt sätt. Den digitala revolutionen är fortsatt i sin linda!

 

Auni Hamberg

Auni Hamberg, marknadsutvecklare LRF:

– Vi kommer se fler företag inom de gröna näringarna. Livsmedelsstrategin krattar vägen för fler företagare och nya innovationer. Jag ser fram emot fler goda svenska råvaror!

 

Tord Karlsson

Tord Karlsson, ledarskribent ATL:

– Övergången till det fossilfria samhället – från produktion, transport och genom hela värdekedjan.

 

Anna Bratt

Anna Bratt, chefredaktör Land Lantbruk och Land Skogsbruk:

– Den viktigaste frågan är hur vi på ett hållbart sätt ska kunna producera livsmedel som räcker till en växande befolkning i världen. Det kommer att kräva nya lösningar och förändringar.

 

Maria Lindsäth

Maria Lindsäth, mässansvarig Elma Lantbruk:

– Konsumenter kommer ta beslut mer med hjärtat än hjärnan. I informationssamhället matas vi med extremt mycket kunskap. Följden blir att vi tar beslut mer vad som känns rätt, än vad som faktiskt är rätt.

 

Karin Wissman

Karin Wissman, Vreta kluster:

– Att vi väljer svenskt kött och svenskproducerade vegetariska alternativ i allt större utsträckning. Viktigt både ut ett ekologiskt och ekonomiskt perspektiv.

 

Emilia Astrenius Widerström

Emilia Astrenius Widerström, ordförande LRF ungdom:

– Maten kommer att spela allt större roll i det politiska samtalet.

 

Niklas Ericson

Niklas Ericson, VD Skira:

– En enklare handel där varor produceras utifrån behov.

 

Heléne Jansdotter Lindholm

Heléne Jansdotter Lindholm, marknads- och kommunikationsansvarig
Hushållningssällskapens Förbund

– Fler kommer att få upp ögonen för primärproduktion. Viljan att lära känna ursprunget kommer att öka. Mitt tips: besök mässor, och lär känna de som varje dag driver livsmedelsbranschens produktion.

 

Största förändringen i matsystemet på sikt? Innovationsnestorn Per Frankelius svarar. #agtech #foodtech #framtidensmat #borgebyfältdagar2018 @borgebyfältdagar2018

A post shared by AGFO (@agfo.se) on

 

Per-Olof Klang

Per-Olof Klang, agtechbolaget Datalogisk:

– Skillnaden mellan konventionell och ekologisk odling kommer att suddas ut.

 

Lars Thylen

Lars Thylen, Väderstad:

– Vi kommer se ännu snabbare förändringar, och trenderna kommer att ha kortare levnadstid. Lantbruket behöver hitta nischade produkter och vara tidigt ute. Det blir också rakare vägar mellan konsument och producent.

 

Hans Alvemar
  • Hans Alvemar, Soyl Sverige

  • – Inom precisionodling kommer det vara möjligheten att kombinera flera olika lager av data för att kunna få bättre beslutsunderlag och veta skördepotentialen på sina åkrar. I slutändan handlar det om att få mer kunskap och kunna förutspå skörden bättre. 

 

Klas och Andreas, Gunnars Maskiner

Vi kommer bli mer medvetna om vad vi stoppar i oss och hur maten produceras.

Läs mer

Så förändras livsmedelskedjan – 15 branschprofiler om framtiden

Det pågår en revolution i livsmedelskedjan: hur maten produceras, vägen till vår tallrik och vad som landar där. Men vilken är den största förändringen på sikt? Så här tror 15 personer i branschen. Läs mer här

Borgeby fältdagar

Lovisa Madås

Journalist och digital affärsutvecklare. Ansvarig AGFO.

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!