Franzi Schetter i lokalerna i Berlin. Foto: Eva Paulsen

Intervju

Sätter startups på handelns hyllor

Genom att låta nyfikna konsumenter utvärdera nya livsmedel vill Feedback Factory skapa en en bro mellan små producenter och livsmedelshandeln.

🌱 Trendspaningar, intervjuer och omvärldsbevakning – direkt till din inbox! Signa upp på AGFO weekly

– Så många mindre startups väntar i evigheter på att hamna i de stora butikskedjornas sortiment, vilket är ett måste om du ska komma någonstans. Det upptäckte vi själva när vi lanserade vår egna dryck Matcha You 2016. Då föddes tanken att “det måste ju finnas något som för samman nya produkter och handeln”, säger Franzi Schetter.

I den luftiga lokalen i shoppingcentret Wilmersdorfer Arcaden i västra Berlin driver hon tillsammans med affärspartnern Ola Klöckner Feedback Factory. Här hjälper de nya startups att optimera sina produkter för livsmedelsmarknaden.

Konsumenter kan köpa och testa varor, samtidigt som de deltar i marknadsresearch. Statistiken används sedan för att förbättra produkten och sälja in den till handeln.

– Handeln är designad för att samarbeta med stora märken. De är ofta villiga att lista nya produkter, men det finns mycket osäkerhet om hur bra de kommer att sälja. Där kommer vi in, förklarar Franzi Schetter.

”Konsumenterna som testar är väldigt entusiastiska, liksom handeln och producenterna”

Under resans gång har duon stött på en rad hinder, men också sett ett stort intresse för konceptet.

– Konsumenterna som testar är väldigt entusiastiska, liksom handeln och producenterna. Vi har fått otroligt mycket press. Men vi fick slänga allt kommunikationsmaterial bara timmar före vår öppning när det stora varuhuset KaDeWe hotade att stämma oss över vårt första namn, KaDeTe, berättar hon.

Ola Klöckner till vänster och Franxi Schetter till höger driver Feedback Factory i Berlin. Foto: Eva Paulsen.

 

Ännu är Feedback Factory inte ekonomiskt bärkraftigt. Men Franzi är inte främmande för att utveckla sin affärsmodell tills hon funnit ett hållbart koncept.

– Vi kommer att utvärdera och anpassa allt eftersom. Men det finns så många intresserade aktörer att jag är helt säker på att det kommer att finnas sätt att samarbeta för startups och handeln i framtiden. Vad som måste finnas är digitalt nätverksbyggande mellan startups och mer transparens i handelns intagningsprocess.

Bättre koll på kunderna

En av Feedback Factorys startups är BALIS, en läskproducent från München som lanserades för två år sedan.

– Vi har fått mycket hjälp med att pusha vårt märke. Nu har vi också en mycket bättre uppfattning om vilka våra kunder är och vilka som är villiga att betala för vår premiumprodukt, säger grundaren Jasmin Redweik.

 

Balis-teamet, från vänster Kristijan Krolo, Jasmin Redweik och Robert Redweik.

 

Under deras medverkan i Feedback Factory har företagets försäljning har skjutit i höjden. Men hon har ändå förslag på förbättringar.

– I början tog det lite väl lång tid att få feedback. För startups i en tidig fas är två månader lång tid. Men Feedback Factory arbetar hårt på att bli bättre och jag tror starkt på att de kommer göra en stor skillnad för oss.

Av: Eva Paulsen

Fakta:

Feedback Factorys affärsmodell bygger på att de företag som medverkar betalar ca 12 000 kronor för att sex månaders samarbete.

Dessutom får Feedback Factory procent på varje produkt som framgångsrikt säljs in till handeln.

För tillfället företräder de produkter från 40 olika tyska startups, men efterlyser fler.

🌱 Trendspaningar, intervjuer och omvärldsbevakning – direkt till din inbox! Signa upp på AGFO weekly

startup

Tipsa oss

Mejla

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!