Ljusgårdas VD Andreas Wilhelmsson. Foto: Ljusgårda

Intervju

De kan odla 1 000 ton bladgrönt på höjden per år

Så tog de idén från bastusnack till tusen ton om året. Snart skördar startupföretaget Ljusgårda sina första fem ton rucola i en före detta träindustrilokal i västgötska Tibro.

🌱 Trendspaningar och omvärldsbevakning – direkt till din inbox! Signa upp på AGFO weekly

– Fem ton är en tjugondel av vår totala produktionskapacitet per månad på 7 000 kvm. Just nu odlar vi rucola och så småningom även annan småbladssallad, som vi säljer direkt till butik, berättar Ljusgårdas vd Andreas Wilhelmsson.

Youtubeklipp som inspiration

För två år sedan satt tre Tibrokillar och snackade hydroponisk odling i en bastu. Någon av dem hade sett ett klipp på Youtube och de frågade sig om det verkligen kunde funka. Eftersom de alla är händiga byggde de en testodling som gav skörd, om än i liten skala.

Förra sommaren stötte Andreas Wilhelmsson ihop med de nyblivna hydroponibönderna och bestämde sig för att köpa in sig i företaget. Andreas Wilhelmsson kommer egentligen från IT-branschen men ville involvera sig i ett hightechbolag som gör något bra för Sverige.

– Vi ska som svenska odlare förse Sverige med svenska grönsaker. Det är dels en miljömässig aspekt, för att slippa transporterna, men i den nationella strategin ligger också att vi ska bli allt mer självförsörjande, förklarar han.

En tjugondel av anläggningen

Via investerare fick Ljusgårda 4,5 miljoner kronor. De hittade en träindustrilokal som de byggde om och som är tillräckligt stor för att rymma 7000 kvm odlingsyta. Idag är två av killarna, som kom på idén, anställda i bolaget och den tredje är med i ett av företagets advisory boards.

– Under de närmaste två-tre åren har vi fullt upp med att använda hela odlingsytan, men på sikt vill vi givetvis öppna anläggningar i andra delar av landet, säger Andreas Wilhelmsson.

”Vi har kapat bort alla mellanhänder”

Logistikkedjan svåraste nöten att knäcka

Varken odlingsteknik eller införsäljning bjuder på någon större utmaning, men det gör logistik- och distributionskedjan.

– Svenskar vill köpa ekologiskt och närodlat; de vet att det är bättre för klimatet och att produkten inte innehåller en massa bekämpningsmedel. För oss ligger utmaningen i att skapa stabilitet i leveranskedjan, från skörd till butik. Nu ligger vi i Tibro som är ett bra distributionscentrum.

Vill konkurrera ut importen

På sikt vill Andreas Wilhelmsson se att svenska grönsaksodlare konkurrerar ut importerade örter och sallader.

– Vissa delar av året finns svensk sallad och örter så att det räcker ute i handeln, men när den mörka årstiden kommer ökar importen. Från att det har varit svensk rucola i påsen med färdigsallad, blir det utländsk – förpackad i samma påse under samma varumärke.

Andreas Wilhelmsson jämför Ljusgårdarucolan och den importerade varianten från exempelvis Italien.

– Den italienska rucolan besprutas eftersom den växer på friland. Den skördas ofta med maskiner, därefter kyls den ner och transporteras norrut för att tvättas och packas i Sverige. Vår rucola skördas för hand och några timmar senare ligger den i en påse på väg ut i handeln. Vi har kapat bort alla mellanhänder.

Biprodukterna är syre och värme

I och med att Ljusgårda odlar hydroponiskt (med näringslösning i vatten) behöver grödan inte tvättas, det finns dessutom inga skadedjur och därmed används inga växtskyddsmedel.

– Om vi mot förmodan skulle få in en liten bladlus kan endast en tusendel av skörden förstöras, eftersom vi odlar i isolerade celler.

Det hydroponiska systemet är cirkulärt och slutet och släpper inte ut något annat än värme och syre. Man tillsätter näring och vatten, som växterna tar upp. Andreas Wilhelmsson menar att Ljusgårda lämnar ett ganska litet ekologiskt fotavtryck.

– Den enda energikällan vi konsumerar är elektricitet och vi köper bara grön el. Nyligen fick vi klart vår klimatcertifiering från Svenskt Sigill. I och med att vi har åtskilliga kvadratmeter tak kommer vi att titta på en lösning med solceller på sikt.

ICA Tibro först i Sverige

Konsumentpriset på Ljusgårdas sallad och örter håller sig på samma nivå som övriga varumärken ute i handeln. ICA Tibro är först ut och påbörjar försäljningen i slutet av juni.

– Till senhösten rullar vi ut på nationell nivå. Håll utkik efter Ljusgårda i vintermörkret, uppmanar Andreas Wilhelmsson.

🌱 Trendspaningar och omvärldsbevakning – direkt till din inbox! Signa upp på AGFO weekly

Läs mer

Paradigmskifte för svensk odling?

Stadsodling – så bör den utvecklas

Infarm: De utmanar traditionellt jordbruk

Så inreder du med hydroponik

Plantagon: Från 22:a våningen till källaren

Intervju med vertikalodlarna Grönska: ”Odlar i en nedlagd värmecentral”

Intervju med Urban Oasis: ”Vi ska bli störst i Norden”

hydroponisk odlingLjusgårdavertikalodling

Linda Linnskog Rudh

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!