Ariella Rotstein är co-lead på innovationshubben ICAx.

Intervju

”Vi är en del av ICA:s framtidsförsäkring”

En jakt på guldkornen. Så beskriver Ariella Rotstein, co-lead för innovationshubben ICAx, arbetet med att hitta nya digitala lösningar som säkrar framtiden för matjätten.

I två månader har Ariella Rotstein varit del i teamet bakom ICAx, innovationshubben som har till uppgift att utveckla nya digitala tjänster för ICA-koncernen. Det handlar om egenutvecklade projekt, partnerskap och investeringar.

Vilka samarbeten och eventuella investeringar som ligger i pipen är för tidigt att avslöja, säger Ariella Rotstein. Men hur kommer ICAx fånga upp digitala idéer och omsätta dem till produkter?

– Det handlar om att plocka upp idéer utifrån. Samtidigt kan det vara idéer som har legat på lut internt och som ännu inte fått uppmärksamhet.

Hur definierar ni innovation?
– Vi på ICAx ser innovation som en ny idé, till exempel i form av en produkt, lösning, affärsidé, tjänst, eller teknologi som visar sig lovande eller fungerar. En innovation kan också vara en sammansättning av befintliga idéer som sammantagna blir en ny innovation, säger hon.

Vill förenkla vardagen för kunderna

ICA Gruppen finns idag inom segmenten mat, apotek, bank- och försäkringstjänster och fastighet. I koncernen ingår även heminredning. Fokus på digitala hushållsnära tjänster är mycket starkt.

– Vi vill knyta ihop våra hushållsnära tjänster och skapa ett digitalt sammanhang, säger Ariella Rotstein. Det kommer att förenkla vardagen för våra kunder.

”ICA har funnits på marknaden i hundra år och det här är en del av vår framtidsförsäkring”

Ett exempel skulle kunna vara att kunderna handlar mat och apoteksvaror i samma digitala plattform.

ICA Gruppen är en stor organisation med komplexa processer. ICAx blir den snabbrörliga aktören som fångar upp digitala tjänster till ICA Gruppens olika bolag och stärker därmed det digitala ekosystemet. 

Ariella Rotstein presenterar Icax under Food Venture and Partnering Days i Göteborg. Foto: Agfo

Tydlig digital inriktning

ICAx kommer även att förmedla kontakt mellan intressanta startups och avdelningarna inom ICA.

– Vi är ett komplement och ska inte vara inne och jobba i projekt som andra avdelningar redan har igång.

Hon tar ICA:s hållbarhetsavdelning som exempel. Där har man redan börjat jobba med innovativa lösningar i till exempel förpackningsfrågan. ICA är en av de svenska dagligvaruhandelsaktörer som har kommit överens om att den fossila råvaran i alla plastförpackningar ska bytas ut till fossilfri eller återvunnen råvara senast år 2030.

”Det här är en del vår framtidsförsäkring”

Gemensamt för allt som ICAx involverar sig i är att det ska ha en tydlig tech-komponent och att det ska komma kunderna till nytta.

– Vi letar efter guldkornen. En stor del av vår uppgift är att testa och utvärdera idéer. Det är viktigt för oss att arbeta på många idéer parallellt, av 50 idéer är det kanske bara en som tar sig och blir något. ICA har funnits på marknaden i hundra år och det här är en del av vår framtidsförsäkring.

Den virtuella assistenten

Något ICAx följer med intresse är röststyrning; Google Assistant, Amazon Alexa och Apple Siri.

– I takt med att röststyrning utvecklas tittar vi på vad det kommer att innebära för oss, säger Ariella Rotstein.

Hon tror också att vi rätt snart får vänja oss vid virtuella assistenter som hjälper till i vardagslivet – en digital kompis som lär sig läsa av och känna igen vad just du vill ha i fråga om mat, förströelse och saker.

– Vi måste vara med och bevaka och bejaka allt det här. Vissa saker ligger inte i tiden – ännu. Men när genomslaget på marknaden sker kan vi vara med och sprida trenden på bred front, avslutar hon.

PSST

Missa inte AGFO:s karta över 171 innovativa företag som förändrar livsmedelskedjan: 👉 Hämta den svenska agtech och foodtech-kartan här

🌱 Missa inte trendspaningar och intervjuer med intressanta profiler, signa upp på AGFO weekly 

Läs även

Ica går under jorden

Så lurar våra sinnen oss att äta rätt

15 branschprofiler om framtiden

Ariella RotsteinICA GruppenICAx

Linda Linnskog Rudh

Reporter

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!