Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för Sweden Food Arena. Foto: Pressbild

Intervju

Arfvidsson: ”Nu händer det på allvar”

Nu ska det bli fart på svensk matinnovation. Per Arfvidsson är inte bara vice vd för Lantmännen utan även ordförande i styrgruppen för Sweden Food Arena som lanserades i veckan.

Du håller i taktpinnen för en nationell arena där många aktörer ska samverka. Vilka är utmaningarna?

– Att kedjan är lång och består av många komponenter och intressenter. Det har gjorts försök tidigare i liknande riktning, men nu händer det på allvar. Den svenska livsmedelsstrategin har spelat stor roll, och att vi har politiker som till fullo säger att de backar oss. Medvetna svenska konsumenter trycker också på, vilket är bra. Krävande kunder är bra för utvecklingen.

Och roligast hittills?

– Det höga engagemang som finns i gruppen. Att alla är motiverade i det här arbetet är tydligt. Och att vi faktiskt står här i dag och har lanserat det här initiativet fullt ut.

Ert arbete lyfter fram att svenska mervärden är viktiga för exporten. Om man bor i till exempel Grekland, varför ska man välja svenska livsmedel?

– Precis som Sverige är också andra länder nyfikna på utländsk mat. Det handlar om god, hälsosam och näringsrik mat kombinerat med unika smaker och rätt marknadsföring. Svensk Svedka-vodkas framgångar i USA, och framgångarna för svensk müsli i Kina är goda exempel.

”Krävande kunder är bra för utvecklingen”

Tre mål som nämns mot 2030 är att omsättning och värdetillväxt har ökat, en procent av sektorns omsättning läggs på forskning och utveckling, och att det här är en kärnsektor med betydande export. Hur följer ni de målen?

– Det kommer vi att återkomma till. I den här komplexa kedjan måste vi vara ödmjuka inför det faktum att vi inte kan sätta ett fast Excel-ark som alla ska följa. Vi måste lita på att aktörerna i kedjan kan och vill mätas på olika sätt. Men på högsta nivå handlar det om att följa innovationsindex och hur stor andel som investeras i forskning och utveckling.

Hösten med Sweden Food Arena, vad ser du fram emot mest?

– Att konkretisera planerna. Viss oro har jag för att höstens val kan innebära ett tempohack. Å andra sidan har vi fått tydlig backning från både regering och riksdag, och jag väljer att tro på det. Jag är ingenjör i botten, gillar framdrift och leverans. Det kommer märkas även i det här arbetet.

Hur kommer vi att kunna följa ert arbete?

– Vi har lovat att vara på banan fullt ut i januari. Då kommer det finnas tydlighet hur man följer arbetet. Fram tills dess kan man läsa på vår sajt om arbetet.

Om man är en entreprenör som känner att ”jag sitter på en lösning kring utmaningarna som ni har identifierat”, vad gör man då?

– Då tar man kontakt med oss.

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev, signa upp gratis här

Läs mer

Agfo-spaning: ”Nu rivs stuprören”

171 innovativa svenska företag som förändrar livsmedelskedjan: 👉 Hämta den svenska agtech och foodtech-kartan här

Per ArfvidssonSweden Food Arena

Lovisa Madås

Grundare och ansvarig AGFO

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!