Foto: Istock

Intervju

”Man kan man fĂ„ ett enormt genomslag”

HallÄ Linus Arnold, RISE, nyss hemkommen frÄn Asiens största foodtech- och innovationsmÀssa SIAL. Hur har ni haft det?

– Det har varit ett spĂ€ckat program! Allt frĂ„n möten med distributörer och matchmaking, till att svenska produkter fanns till testförsĂ€ljning i en kinesisk stormarknad.

Linus Arnold pÄ RISE.

Hur gick det för de 18 svenska företagen som ni hade EEN:s uppdrag att stötta dÀrborta?

– Det gick bra! Samtliga har kontakter med sig hem. Och jag tror inte att jag sĂ€ger för mycket om jag pĂ„stĂ„r att nĂ„gra slöt avtal pĂ„ plats.

Hur togs de svenska produkterna emot pÄ den kinesiska marknaden?

– Med intresse. DĂ€remot blev det vĂ€ldigt tydligt vilken stark tradition kineser har kring sin mat.

Hur menar du dÄ?

– Utbudet av vĂ€sterlĂ€ndsk mat i affĂ€rer och restauranger upplevde jag som begrĂ€nsat. Man Ă€r konservativ i sina matval, vilket gör det svĂ„rare för andra matkulturer att ta sig in pĂ„ marknaden. Men just nu vĂ€xer den kinesiska medelklassen och den Ă€r beredd att ta till sig nyheter utifrĂ„n. Det krĂ€vs att det bildas en hype kring nĂ„got, sĂ€g till exempel surdegsbröd. Men att bara sĂ€lja ett kvalitetsmjöl pĂ„ den kinesiska marknaden fungerar inte, de kinesiska konsumenterna mĂ„ste Ă€ven utbildas i hur man bakar surdegsbrödet. Överlag sĂ„g vi att man marknadsförde produkter mer för anvĂ€ndningen Ă€n för innehĂ„llet. Om man lyckas med bĂ„de paketering och tajming kan man fĂ„ ett enormt genomslag. Det var en insikt som ett av de deltagande företagen fick, och som man nu kommer att jobba vidare med.

”Medelklassen vĂ€xer och Ă€r beredd att ta till sig nyheter utifrĂ„n”

Företaget Moreganic Sourcing AB undersöker just nu möjligheten att positionera KRAV-mÀrkt mjöl, som exempelvis surdegsmjöl, i Kina.

Vad verkar den kinesiska marknaden vara mest intresserad av just nu?

– Jag skulle sĂ€ga livsmedelssĂ€kerhet. Efter ett antal skandaler och förfalskningar har man blivit uppmĂ€rksam och noga med just den biten. Annars Ă€r hĂ€lsa ocksĂ„ ett uppseglande intresseomrĂ„de, till exempel hĂ€lsosamma ”grab and go”-produkter. Med tanke pĂ„ lĂ„nga transporter Ă€r speciellt varor med lĂ„ng hĂ„llbarhet, som nötter och frön, av intresse.

đŸŒ±Â Missa inte trendspaningar, nyheter och intervjuer, signa upp pÄ AGFO weekly

Var det nÄgot annat du noterade som en kommande trend i Kina?

– Att kaffekulturen Ă€r pĂ„ uppgĂ„ng. Nu finns Starbucks överallt, men jag kunde notera att utbudet av kaffesorter Ă€nnu Ă€r lite klent om man jĂ€mför med det vi i vĂ€stvĂ€rlden Ă€r vana vid. Det finns nĂ„gra fĂ„ sorter, nĂ€stan bara pulverkaffe, och det Ă€r bara de största varumĂ€rkena som Ă€r representerade. Mindre varumĂ€rken och specialsorter ser man inte – Ă€nnu.

”Finns ingen fungerande apparat för att Ă„tervinna matavfall”

Hur mycket av hÄllbarhetstÀnk och miljömedvetenhet kunde du skönja?

– Jag pratade matsvinn med en distributör under en middag. I Kina anses det ofint att Ă€ta upp allt pĂ„ tallriken. Du visar att du Ă€r mĂ€tt och belĂ„ten genom att lĂ€mna kvar mat. Äter du upp allt visar du att du fortfarande Ă€r hungrig – och det Ă€r ett dĂ„ligt betyg gentemot vĂ€rden. NĂ€r du lĂ€mnar mat pĂ„ tallriken signalerar du dessutom vĂ€lstĂ„nd.

Men hur tar man hand om matsvinnet i Kina?

– Mig veterligen gĂ„r det mesta rakt i soptunnan. De som bor pĂ„ landsbygden ger det Ă„t djuren, men i den urbana miljön finns ingen fungerande apparat för att Ă„tervinna matavfall.

Om nÄgra dagar kommer alla svenska företagen hem som gÀstade SIAL.  Tillsammans med RISE, Invest in SkÄne och Dalarna Science Park kommer de att utvÀrdera utfallet. HÀr kan du lÀsa mer om förutsÀttningarna för projektet.

LÀs Àven:

Nu möter de vÀrldens största marknad

Heta insikter frÄn konferensen Seeds & Chips

Nyfiken pÄ framtidens livsmedelskedja? HÀr Àr de svenska företagen att hÄlla koll pÄ

Linus ArnoldmatsvinnRISESIAL

Linda Linnskog Rudh

Reporter

MejlaTwitterFölj pÄ Twitter

AGFO tror pÄ morgondagens livsmedelskedja. Det gör Àven vÄra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bĂ€sta nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!