Frida Jonson. Foto: Peter Söderquist

Spaning

Nu rivs stuprören

En milstolpe. Det kallar jag lanseringen av Sweden Food Arena i veckan.

Jag hoppas och tror att det här är början på något bra för alla; från lantbrukaren till vertikalodlaren, storföretagen och konsumenten. Startups? Ja, de välkomnas också att vara med. Det säger styrgruppens ordförande Per Arfvidsson i en intervju med AGFO.

”För mig som bonde är det otroligt spännande med den här arenan”, sade Lena Åsheim, LRF-ledamot och del av styrgruppen för Sweden Food Arena.

Målet är att den svenska livsmedelsbranschen är en kärnsektor med betydande export år 2030. Hur? Genom att företag inom hela kedjan samverkar kring forskning och innovation. Något som vi just nu inte är bra på, som jag skrev för någon månad sedan.

”Det finns mängder av produkter och tjänster att uppfinna”

Det finns mängder av produkter och tjänster att uppfinna, lösningar för bättre kretslopp och automatisering av flöden. Eller som ett önskat scenario är för arenan: Att ta fram en fri och öppen databas för livsmedels fotavtryck för vår matkonsumtion. Eller att svenska baljväxter och vall dominerar såväl humankonsumtion som foder. Ja tack!

Tre områden pekas ut: Hälsa och smak, cirkulär mat samt digitalisering och automation. I det senare ingår underkategorier som förbättrad primärproduktion och en hållbar konsumtion. En sak är att hela branschen är eniga kring arenan. Men det viktigaste kan vara att samtalet över tidigare stuprörsgränser nu är igång. Lennart Bjurström från Food for progress reste sig upp under lanseringen och sade:  ”Låt oss en gång för alla gräva ner diverse konflikter som finns inom livsmedelskedjan.”

Mer nyfiken på vad som sades under lanseringen? Twitter ger svar.

Bra att vi är igång med samtal över gränserna och ett fokus på innovation. Det brinner AGFO för. Vad tycker du? Hör av dig!

Ps. Ses vi nästa fredag? AGFO talk goes genteknik. Kom!

PSST

🌱 Missa inte fler spaningar, signa upp på AGFO weekly

Per Arfvidsson: ”Alla är motiverade”

agtechfoodtechlantmannenLRFSweden Food Arena

Frida Jonson

Lantbruksjournalist och bonddotter. Innehållsansvarig på AGFO.

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!