Här ska 18 svenska företag visa framfötterna.

Intervju

Nu möter de världens största marknad

SIAL i Shanghai är Asiens största foodtech- och innovationsmässa med över 100 000 besökare. 18 svenska företag reser dit för att visa framfötterna och hämta hem affärer.

Linus Arnold jobbar som affärs- och innovationsutvecklare på RISE Jordbruk och Livsmedel och ingår som är en av arrangörerna till initiativet. RISE, Research Institutes of Sweden, är en av tre aktörer som har EEN:s uppdrag att stötta de svenska företag som åker till SIAL-mässan.

– Vi kommer att mäta hur många affärer och samverkansprojekt som blir följden av vår insats. Det är vi, Invest in Skåne och Dalarna Science Park som samarbetar inom ramen för vårt engagemang i EEN för att underlätta för deltagande svenska företag inför, under och efter mässan i Kina, säger Linus Arnold.

Linus Arnold på RISE.

Olika affärskulturer
Projektet finansieras av Tillväxtverket som också är huvudfinansiär av nätverket EEN i Sverige. Till SIAL-mässan kommer 110 000 människor från branschen och 4 000 företag ställer ut, så möjligheterna är i stort sett obegränsade. Däremot krävs kunskap om hur man gör affärer med fjärran länder och där fyller bland annat satsningen en viktig funktion.

– På mässan har vi sett till att skapa ett program som ger de svenska företagen möjlighet att på ett strukturerat sätt komma i kontakt med relevanta potentiella affärspartners och göra studiebesök till livsmedelsbutiker samt fabriker. Det är möjligt genom samverkan med det lokala EEN-kontoret i Shanghai samt en inhyrd konsult, berättar Linus Arnold.

🌱 Missa inte trendspaningar och omvärldsbevakning, prova AGFO weekly 👉 Signa upp här 

Som en del av förberedelserna har alla företag deltagit på två utbildningsinsatser som anordnats på tre svenska orter. Föreläsningarna har handlat om allt från kinesisk affärskultur till praktikaliteter kring tull och dokumentation. Förutom utbildning har satsningen även hjälpt företagen med översättning av material till kinesiska. På plats kommer det även finnas tillgång till tolkar – allt för att kommunikationen ska gå så smidigt som möjligt.

Nystartade men inga startups
– Flera av företagen som åker till mässan är unga företag, men de är inga startups, utan har produkter på marknaden, berättar Linus Arnold. Anledningen till att de åker är att både vi och de ser att deras produkter kan passa den asiatiska marknaden.

Företagen betalar resa och omkostnader själva samt kostnader för monterplats. All rådgivning innan, under och efter, som EEN utför, är kostnadsfri.

Trendspanar
Linus Arnold har lovat att vara AGFO:s ögon och öron på SIAL-mässan och när han väl är hemma igen tar vi ett nytt snack om vilka livsmedelstrender som är på gång och hur de svenska företagen togs emot.

Några av de svenska företagen på SIAL-mässan

 

MRG Wines
har tagit fram ett alkoholfritt sortiment i samarbete med Richard Juhlin, erkänd champagneexpert.

Nordic Superfood
säljer bärpulver och koncentrerade juicer från ekologiska och vildväxande bär.

Tevsjö destilleri
är ett destilleri som tillverkar spritdrycker som vodka, gin, snapsar, punsch och likörer.

Skedvi bröd
tillverkar knäckebröd gräddat för hand i vedugn.

Klackabackens bryggeri
är ett mikrobryggeri i Kristianstad som bland annat brygger IPA, Porter och andra specialöl.

First Class Brands
tar fram proteinbars och energidrycker för hälsomedvetna konsumenter.

Malmö Vinägerfabrik
driver ett mikrobryggeri som producerar olika sorters premiumvinäger.

Läs även:

171 innovativa svenska företag inom agtech och foodtech

Svensk startup får hjälp till Asien

Landsbygdsministern scannar den kinesiska exportmarknaden

Se AGFO talks

🌱 Missa inte trendspaningar och omvärldsbevakning, prova AGFO weekly 👉 Signa upp här 

Dalarna Science ParkEnterprise Europe NetworkInvest in SkåneRISESIALTillväxtverket

Linda Linnskog Rudh

MejlaTwitterFölj på Twitter

Relaterade artiklar

AGFO Weekly

Trendspaning och omvärldsbevakning – varje fredag, helt gratis!