Foto: Istock

Intervju

Uppkopplade förpackningar – det senaste inom Internet of Things

Digitaliseringen av förpackningar jobbar pappersindustrin hårt med. Men hur ser framtidens förpackning ut? Martin Neselius på BillerudKorsnäs helägda dotterbolag BK Venture berättar om deras vision.

Ni tar fram framtida förpackningslösningar genom att investera i intressanta startups. Berätta om det ni kallar Internet of Packaging!

– Internet of Packaging är en lek med ord och syftar på Internet of Things (IoT). BillerudKorsnäs är i grunden en traditionell pappersindustri, men vi påverkas starkt av digitaliseringen. Vi försöker svara på frågan ”hur kan vi på bästa sätt göra förpackningar kommunicerbara och till vilken nytta”.

Vad menar du med kommunicerbar förpackning?

– Det handlar om att förpackningen ska kunna vara uppkopplad mot internet och därmed bland annat göras spårbar. Det kan göras på många olika sätt. Den enklaste formen är att printa förpackningen med ett unikt nummer, eller en QR-kod, som går att läsa av med en scanner eller mobiltelefon. Radiotaggar är en annan variant. Det är samma teknik som larmbrickor använder. Det går även att sätta en tracker på förpackningen, så att den pratar med mobilnätet och kan berätta var den befinner sig och hur den mår. Det här är inget nytt och många använder sig redan av tekniken, bland annat för inomhustracking av allt från verktyg till varor och människor.

Martin Neselius.

Hur ser det ut för livsmedelskedjan då?

– Just där har man inte kommit lika långt och det beror på att agro- och matsektorn är väldigt prispressad. Man har dock kunnat se ett typiskt område där Internet of Packaging kan lösa ett problem, nämligen förfalskningar. Ta till exempel mjölkpulverskandalen i Kina. Kinesiska föräldrar är villiga att betala mer för en mjölkpulverersättning som går att spåra. Här fungerar QR-koder som kan scannas med mobiltelefonen bra.

Finns det fler områden som ni redan har kunnat definiera?

– Ta till exempel återkallelser av livsmedel. Idag kan man endast återkalla livsmedel på batchnivå. Med en full track-and-trace-kedja och unikt identifierbara förpackningar kan det i förlängningen betyda att man kan härleda en smitta till en viss gård snabbare och mer precist. Generellt finns det en stor efterfrågan på ökad transparens och minskat svinn i livsmedelskedjan. Att man som konsument vet varifrån maten kommer och att den hanterats riktigt.

Varför satsar en pappersindustri som BillerudKorsnäs på att gå i bräschen för digitalisering av förpackningar?

– Marknaden efterfrågar nya digitala lösningar. För konsumenten kan det ge större kontroll över vad man egentligen köper och för varumärkesägarna innebär det en ny möjlighet att nå kunderna med marknadsföring. Vi vill att våra förpackningslösningar ska vara relevanta även i framtiden.

Hur menar du, ny marknadsföringsmöjlighet?

– När kunden skannar en kod på en matvara kan varumärkesägaren exempelvis rikta personaliserade erbjudanden som dyker upp direkt i kundens mobiltelefon.

Vad är den största utmaningen för Internet of Packaging?

– Tekniken finns redan, så det vi snarare måste fokusera på är affärsnyttan, och vad det får kosta.

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev, signa upp gratis här 

förpackningarInternet of things

Linda Linnskog Rudh

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!