Frida Jonson
Grundare och innehållsansvarig AGFO. Lantbruksjournalist.
Vårens andra AGFO talk handlade om personaliserad mat och den mätbara kroppen. Vad händer när algoritmen styr vad som landar på vår tallrik? I allt större utsträckning mäter vi och analyserar oss själva för att hitta svaret på den uråldriga frågan: Vad ska vi äta till middag?
– Mat har aldrig varit så populärt som idag, mat är branding. Det är så vi bygger en identitet idag, sade Johan Swahn, doktor i sensorisk marknadsföring tillika kock med vunna VM- och OS-medaljer, vid panelsamtalet.
William Banting, född 1796, blev känd för att kraftigt ha gått ner i vikt efter att ha lagt om sin diet till socker- och stärkelsefattig kost. Sedan dess har människan genom århundradena använt sig av olika dieter eller idéer om hur man ska må bättre, få mer energi, gå ner i vikt – eller bli lycklig.
Begreppet ”Det kvantifierade jaget” myntades av tidningen Wired 2009, och har sedan dess exploderat.
Marknaden svämmar redan över av olika typer av personaliserade mattjänster, med allt från kostråd till analyser av blod, avföring och dna. Men det gäller att vara vaksam för faktum är att forskningen inte hunnit med en skenande marknad.
– Som konsument måste man vara uppmärksam på vad evidensen bakom råden är, sade Theresia Silander Hagström från Eatit vid paneldebatten.
Hon är civilingenjör, foodtech-entreprenör och medgrundare till Eatit, en tjänst där användarens blod och smakpreferenser ligger till grund för skräddarsydda matrecept.
💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev AGFO Weekly, signa upp här
Läs mer:
Spaning: Skräddarsydd mat för dig – en miljardindustri som växer
Intervju: Han söker svaret på den stora matfrågan
Intervju
Tre branschföreträdare reflekterar över synen på svensk livsmedelsforskning och innovation – och pekar ut vad som behövs framåt för att […]
Intervju
Ska man räkna jordbruket till godo all den kol som binds varje år i skördarna? Ja, menar Per Frankelius, docent […]
Intervju
Det är många branscher som oroar sig inför Amazons intåg i Sverige, men den amerikanska postorderjätten har än så länge […]
Intervju
Timmen är slagen för den fossilbaserade plasten i matförpackningar. Men vilka är alternativen? Är de tillräckligt bra, kan de återvinnas […]
Intervju
Svenska forskare har tagit fram en unik metod att göra livsmedel – av elektricitet och koldioxid. En innovation som i […]