Theresia Silander Hagström, Kristofer Lund, Wictoria Alvarsdotter och Johan Swahn deltog i panelen. Foto: Peter Söderquist

Intervju

Tankeväckande om vilken mat vi behöver

Vårens andra AGFO talk handlade om personaliserad mat och den mätbara kroppen. Vad händer när algoritmen styr vad som landar på vår tallrik? I allt större utsträckning mäter vi och analyserar oss själva för att hitta svaret på den uråldriga frågan: Vad ska vi äta till middag?

Morgonen inleddes med att Kristofer Lund från Agfo drog en trendspaning (här kan du läsa hela presentationen).

– Mat har aldrig varit så populärt som idag, mat är branding. Det är så vi bygger en identitet idag, sade Johan Swahn, doktor i sensorisk marknadsföring tillika kock med vunna VM- och OS-medaljer, vid panelsamtalet.

William Banting, född 1796, blev känd för att kraftigt ha gått ner i vikt efter att ha lagt om sin diet till socker- och stärkelsefattig kost. Sedan dess har människan genom århundradena använt sig av olika dieter eller idéer om hur man ska må bättre, få mer energi, gå ner i vikt – eller bli lycklig.

Begreppet ”Det kvantifierade jaget” myntades av tidningen Wired 2009, och har sedan dess exploderat.

Marknaden svämmar redan över av olika typer av personaliserade mattjänster, med allt från kostråd till analyser av blod, avföring och dna. Men det gäller att vara vaksam för faktum är att forskningen inte hunnit med en skenande marknad.

– Som konsument måste man vara uppmärksam på vad evidensen bakom råden är, sade Theresia Silander Hagström från Eatit vid paneldebatten.

Hon är civilingenjör, foodtech-entreprenör och medgrundare till Eatit, en tjänst där användarens blod och smakpreferenser ligger till grund för skräddarsydda matrecept.

Här kan du se hela inspelningen:

Sammanfattning av vårens AGFO talk:

Läs mer om personaliserad mat:

Spaning: Skräddarsydd mat för dig – en miljardindustri som växer

Intervju: Han söker svaret på den stora matfrågan

🌱 Här kan du se hela inspelningen från AGFO talk 

Agfo TalkPersonaliserad mat

Frida Jonson

Lantbruksjournalist och bonddotter. Innehållsansvarig på AGFO.

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!