Foto: Ecobloom

Intervju

Snart odlar alla stadsbor sina egna kryddor – i akvariet

De använder sig av en tusen år gammal odlingsmetod som även den mest inbitna stadsbon kan lära sig bemästra. Företaget heter Ecobloom och produkten är ett kombinerat akvarium och miniatyrväxthus.

Ecobloom är en ung startup från KTH Innovation, som startades av grundaren Hamza Qadoumi och kollegorna Emil Jansen och Juan Jose Blasco för drygt ett år sedan. Målet är att utbilda människor i hållbar odlingsteknik och visa hur vår mat- och vattenkonsumtion påverkar miljön. På Gastronord-mässan i Älvsjö berättar Hamza Qadoumi mer för AGFO.

Hamza Qadoumi tv. och Emil Jansen th.

Berätta om systemet!

– Innovationen baseras på en uråldrig odlingsteknik känd som akvaponik. Tekniken går ut på att fiskarnas avföring bryts naturligt ner till näringsämnen av bakterier. En pump pumpar sedan upp vattnet till växterna ovanpå akvariet som absorberar all näring samtidigt som de filtrerar vattnet som cirkuleras tillbaka ner i akvariet. Hållbart och vatteneffektivt! Produkten är en kombination av ett smart miniatyrväxthus och ett självrenande akvarium. Ett intelligent ekosystem som bemyndigar användare att odla ekologiskt och mer lokalt året om, samtidigt som de kan kontrollera och övervaka systemet direkt från mobilen vart i världen de än befinner sig. Hur häftigt är inte det?!

Kan man säga att det är ett slutet system?

– Ja, det skulle man kunna säga. Odlingsmetoden är upp till 95% mer vatteneffektiv än någon annan konventionell odlingsmetod. Växternas rötter får näring direkt från vattnet, som syresätts i och med att det är i ständig rörelse. Det går dessutom fortare att odla på det här sättet och man undviker kemikalier.

Systemet är uppkopplat, hur då?

– I appen, som även är röststyrd. Man kan kontrollera temperaturen, mata fiskarna, justera ljuset, och mycket mer, allt sker direkt i mobilen.

Hur stor är marknaden?

– Uppskattningsvis finns det i Sverige mellan 180 000 och 250 000 akvarier, men vi ser det som en produkt för hela den globala marknaden.

Vilken är målgruppen?

– Vi har flera målgrupper. Först och främst vänder vi oss till familjer, just för att vi tror på den pedagogiska vinningen för barn som kan lära sig om ekosystemet samtidigt som de tar hand om sina fiskar. Med appen som stöd blir det nästan som att sköta en Tamagotchi, ni vet den där leksaken som kom på 90-talet. Sedan har vi alla som är intresserade av nya trender, såsom early adopters, men även de som intresserar sig för inomhusodling. Och så alla publika platser, som caféer, kontor och receptioner och väntrum förstås.

Hur marknadsför ni er?

– Vi använder till stor del sociala medier som marknadsföringskanal och referenser är också väldigt viktiga för oss. Inom kort åker vi på mässa till Turkiet och sitter med i ett TED-talk liknande evenemang som Red Bull Basement arrangerar där. Det blir ett bra tillfälle att synas i rätt sammanhang. Dessutom har vi fått möjlighet att lansera Ecobloom hos Designtorget. Samarbetet ger oss en fantastisk möjlighet att synas men framförallt är det en plattform som gör produkten lättillgänglig för kunden. Det känns både spännande och tryggt då de har lång erfarenhet av att arbeta med både ny svensk innovation och design i ett tidigt stadie!

Vad gör Red Bull Basement?

Red Bull Basment satsar på att stötta startups inom socialt entreprenörskap kopplat till teknik och design. Vi vann Red Bull Basement 2017, vilket innebär att vi dels får sitta på Epicenter Stockholm, samt ett partnerskap Red Bull och deras globala nätverk inom entreprenörskap. Det hjälper oss att utveckla vår affär och strategi.

Och vilken är er strategi just nu?

– Vi är noga med att inte expandera för fort. Istället bjuder vi in medspelare som under en period får arbeta tillsammans med oss. Det är för att vi ska hinna lära känna varandra och för att säkerställa att vi så småningom får in rätt personer i teamet. Vi har faktiskt flera på kö som vill vara med och jobba med oss – för att de verkligen gillar idén.

Vilka personalresurser söker ni?

– Vi måste hitta en säljare som på allvar kan börja sälja in produkten i Europa. Dessutom behöver vi alltid smarta och nyfikna personer inom allt från design till mjukvaruutveckling.

När är ni igång på riktigt?

– I slutet av maj lanserar vi vår produkt på crowdfunding-plattformen Kickstarter. Då förbeställer folk produkten, som vi under sommaren har tänkt ska börja tillverkas, varpå vi sedan skickar ut den till våra kunder runtom i världen!

Vilka är de största utmaningarna ni kan se framöver?

– Dels att skaffa pengar till marknadsföring och löner, det något vi måste ta in investerare för. Sedan vet vi att logistik och service är en krävande bit som vi måste bygga en organisation för.

Ser affärsmodellen likadan ut nu, som då ni startade?

– Nej, det skulle jag nog inte säga. Vi har fått tänka om när det gäller kundsegment, intäktskällor och partnerskap, men visionen är den samma: att bemyndiga människor att leva ett hälsosammare liv, men också bidra till en mer hållbar värld för framtida generationer.

Framtidsvisionen då?

– Vi har en affärsplan som sträcker sig 10 år framåt i tiden. Vår vision är att Ecobloom ska finnas i hela världen, men vi inser också att vår teknologi kommer att kunna användas i andra sammanhang, till exempel för övervakning av mycket större odlingar. Då öppnar sig plötsligt en miljardindustri.

 

🌱 Missa inte spaningar och nyheter!  Signa upp på AGFO weekly – gratis👉  Signa upp på studs här 🌱

LÄS MER:

 

 

akvaponikEcobloomhydroponisk odling

Linda Linnskog Rudh

Reporter

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!