Impossible Food fortsätter att locka stora investeringar.

Omvärld

Få koll på veckans nyheter

Personaliserad mat, blockchain och nya digitala tjänster rullas ut — vi sammanfattar veckans nyheter inom foodtech och agtech.

maten

Nu är den här: Blockchain-kycklingen

Franska dagligvarukedjan Carrefour säljer kyckling där du med hjälp av blockchain-tekniken kan följa hela livshistorien. Allt du behöver göra är att skanna etiketten på förpackningen med din mobil för att få hela storyn. (Bloomberg) Läs här ➔

tekniken

Här är framtidens förpackningar

Det händer mycket kring livsmedelsförpackningar. Kolla in den här listan över elva intressanta förpacknings- och materialinnovationer som vi säkert får se mer av i framtiden. (AGFO) Läs här ➔

PSST

🌱 Vill du ha vår omvärldsbevakning till din mejl varje fredag? Signa upp på AGFO weekly – gratis👉  Signa upp på studs här 🌱

tekniken

Utmanar med superlokal tjänst

Fodi är nya matbutiken på nätet som satsar på lokalanpassat utbud utifrån invånarnas önskemål. (Breakit) Läs här

maten

Ny satsning på personaliserad mat

LRF Media har sjösatt Mat-ID, ett nytt projekt med fokus på personalisering av mat, hälsa och hållbarhet. Projektet söker testpiloter som vill forma tjänsten samt testa den i framtiden. (Matid) Läs här ➔

maten

Så blir en tvåbent morot dubbelt så dyr som en enbent

Engagemanget bland konsumenterna för att stoppa matsvinnet blir allt större och med Odlarprojektet 2018 kan landets bönder hänga på. (AGFO) Läs här ➔

tekniken

Digitalt skafferi slår upp dörrarna

Grannensskafferi.se är en ny marknadsplats för närproducerade råvaror. Alla som har produkter kopplade till de gröna näringarna att kan sälja här: lantbrukare, jägare, fiskare, svamp- och bärplockare. (LRF) Läs här ➔

tekniken

Ny delningstjänst för lantbruket

Nya digitala tjänsten Farmo vill förenkla delning av maskiner, tjänster och förare. (Land Lantbruk) Läs här ➔

pengarna

Pengarna fortsätter att rulla in

Impossible Foods, som tillverkar köttfri hamburgare som ”blöder”, har plockat in ytterligare 114 miljoner dollar i en investeringsrunda. (The Spoon) Läs här ➔

Lovisa Madås

Journalist och digital affärsutvecklare. Ansvarig AGFO.

MejlaTwitterFölj på Twitter

Relaterade artiklar

AGFO Weekly

Trendspaning och omvärldsbevakning – varje fredag, helt gratis!