Lamm med kryddrostade mjölmaskar serveras hos Viking Line i vår. Foto: Viking Line

Intervju

Så ska ”urrk”-faktorn lösas

Äta insekter? Vissa provar gärna – andra ryggar tillbaka. ”Urrk”-faktorn behöver övervinnas om detta alternativ protein ska vinna mark i Sverige. AGFO lät Sveriges insektsentreprenörer berätta hur det ska gå till.

Hur ska man komma över ”uRrk”-faktorn kring insekter?

Martin Strid, grundare av Eat:em

– Genom att få människor att prova. Vi kan prata och informera hur mycket som helst – men det är efter första tuggan folk märker att våra produkter smakar som andra goda livsmedel, fast med ett bättre näringsinnehåll och låg klimatpåverkan. Hur får vi människor att prova då? Vi sänker trösklarna för att testa så mycket som möjligt.

Hur ska man komma över ”uRrk”-faktorn kring insekter?

Nils Österström och Åsa Martén. Foto: Tebrito

Nils Österström, grundare av Tebrito:

– Acceptansen ökar när insekter ingår som en neutral livsmedelsingrediens. Därför har vi utvecklat en process av proteinutvinning från mjölmask som har stor potential i olika livsmedel. Som sidoprodukt får vi en olja som har potential att ersätta palmolja och kitin som är efterfrågat i hälsokostindustrin.

Hur ska man komma över ”uRrk”-faktorn kring insekter?

Anders Engström driver sajten Bugburger.

Anders Engström, Bugburger:

– Det finns en normalfördelningskurva – i ena änden de som bara vill prova nya saker och i andra de som inte vill lära sig något nytt. De första testar direkt, tar bilder och lägger upp på instagram. De längst bort kommer vi aldrig vinna över. Det är gruppen i mitten som man ska få med. Ser man andra som äter insekter blir det mer normaliserat. Det krävs en normförskjutning,  även om man känner en stark urk-känsla är det bara kulturellt och inte biologiskt. Men det kanske tar en generation. Sedan kan man välja olika vägar som företag, vissa är väldigt tydliga med att det är insekter, medan andra har det som mjöl i pulver.

Hur ska man komma över ”uRrk”-faktorn kring insekter?

 

Adam Engström, grundare av Nutrient

– Vi har kanske Sveriges främsta forskare kring detta, Ola Albrektsson, som gjort en avhandling med en sensorisk undersökning på insekter. Därför tror vi att man måste beskriva vad det smakar för att kunna kommunicera det till kunderna. Bra miljöargument är inte nog, det måste se gott ut och smaka bra. I Nederländerna har man tagit gamla grisgårdar och gjort om till insektsodlingar. Vi har tagit en annan väg och odlar i labbrock. Det är viktigt med transparens och visa hur det går till. Vi har också redan en försäljning av vår tempeh, där vi skapar ett varumärke och hoppas att det hjälper oss vid nästa steg att introducera insekter.

Hur ska man komma över ”uRrk”-faktorn kring insekter?

Erik Stenberg och Fredrik Holmgren Holm.

Erik Stenberg, Entofoder

– I och med att vår marknad är djur som naturligt äter insekter, har vi ingen urrk-faktor. Snarare reagerar djuren med en wow-faktor.

Läs också:

Frida Jonson

Lantbruksjournalist, bonddotter och matälskare.

MejlaTwitterFölj på Twitter

Relaterade artiklar

AGFO Weekly

Trendspaning och omvärldsbevakning – varje fredag, helt gratis!