”Lokala producenter får mycket kärlek nu, och det är positivt”, säger Louise König. Foto: Pressbild

Intervju

”Planetens resurser krymper samtidigt som vi äter för mycket”

Amazon Go, mattrender och millennials: AGFO möter Louise König, Coops hållbarhetschef.

Vilka mattrender ser ni på Coop just nu som påverkar?

– Fler vill äta vegetariskt. Volymerna är fortfarande små, men snabbt ökande. När det gäller matkultur så påverkas man, men är ofta ganska konservativ. Vårt mål är att inspirera till nya matvanor, men vi ser på våra kunders kvitton att det går långsamt.

Vilket ansvar har Coop som matjätte för att driva utvecklingen av livsmedelskedjan?

–  Vi har ett stort ansvar, något som vi axlat genom åren –  från det att vi utmanade matfusket, när vi införde matpyramiden, och nu ser till att det finns ekologisk och hållbar mat i hyllan. Vi ställer tydliga varukrav och har en ambition att vi ska vara den goda kraften i dagligvaruhandel. Vi ska vara bäst när det gäller hållbarhetsfrågor.

Media frågar ofta vilken makt vi har, men människor har alltid ett eget ansvar. 

Vilken tror du är den största förändringen vi står inför i matkedjan på sikt?

– En situation som det inte pratas så högt om är den svenska ohälsan – femtio procent är feta eller överviktiga. Det är en stor folkhälsofråga, och även en global trend. Planetens resurser krymper samtidigt som vi äter för mycket. Långsiktigt borde det få effekt på priserna. Media frågar ofta vilken makt vi har, men människor har alltid ett eget ansvar. 

Apropå eget ansvar – i rapporter om millennials beskrivs de ha väldigt stor tilltro till matbutiker.

– Man tycker mycket i undersökningar. Sedan måste det synas i köpdata, och det gör det inte alltid i lika stor utsträckning. Millennials är nyfikna, njutningsorienterade, vill ha låga priser på närodlade grönsaker och veganalternativ till varje lunch. Det är positivt att de driver den gröna och hälsosamma trenden.

Vad tror du om matinsekter i Sverige?

– Vi blev besvikna när Livsmedelsverket tackade nej till ett godkännande i Sverige. Det är synd att vi inte vågar testa något nytt. Rent personligt är jag inte säker på att vi behöver äta insekter i Sverige, men det är kul med nya matformer.Vi står redo att börja sälja när vi får grönt ljus.

Staden eller landsbygden, var kommer framtidens mat att produceras?

– Lokala producenter får mycket kärlek nu, och det är positivt. Jag tror att vi under väldigt lång tid kommer att producera på landsbygden. I staden odlas främst det vi kallar kaninmat, som mikrobladgrönsaker och örter, och det är fortfarande småskaligt.

Hur ser ni på den kassalösa matbutikens framfart, som Amazon Go?

– Vi har Coop Online och butiken runt hörnet –  och vi tror på båda. Faran är när nya aktörer, som Amazon, är snabbare och digitalt mer högpresterande. Men jag tycker att vi redan är på vår vakt, och jag tror att utvecklingen kan göra oss bättre. Det blir intressant att se om Amazon kan utmana oss kring etik. Deras köp av Whole Foods innebär troligtvis att de kommer lägga större vikt vid klimatfrågan och hållbara produkter.

PSST

🌱 Missa inte fler intervjuer och spaningar, signa upp på veckobrevet AGFO weekly – gratis! 👉  Signa upp på studs

Läs mer:

Malin Eriksson, ICA: ”Den  gröna revolutionen kommer att fortsätta”

Så förändras livsmedelskedjan: 15 branschprofiler om framtiden

AmazonCoopLouise König

Frida Jonson

Lantbruksjournalist, bonddotter och matälskare.

MejlaTwitterFölj på Twitter

Relaterade artiklar

AGFO Weekly

Trendspaning och omvärldsbevakning – varje fredag, helt gratis!