Affärsutvecklingschef Martin Alexandersson, LRF. Foto: Peter Söderquist

Intervju

Efter investeringen i fiskodling – det här är nästa steg

LRF satsar miljonbelopp i fiskodlingsföretaget Gårdsfisk. Fler investeringsplaner finns. Vi möter Martin Alexandersson, affärsutvecklingschef på LRF.

Varför investerar ni i fiskodling?

– Det finns en stor efterfrågan på hållbara och hälsosamma proteinkällor. Gårdsfisk är ett bolag med innovationshöjd och en verksamhet som går helt i linje med våra strategiska mål. Vi investerar i bra idéer drivna av rätt entreprenörer, som har energi och gärna en gnutta ödmjukhet.

Och Gårdsfisk klockade in på det?

– Ja, absolut. Grundarna har ett fascinerande driv och Gårdsfiskskonceptet drar nytta av tomma utrymmen, som oanvända djurstallar, hos våra medlemmar. Här har LRF chansen att bidra till att skapa en ny verksamhetsgren för våra medlemmar.

Vilka andra företag tittar ni på?

– Nya produktionslösningar, där Gårdsfisk är ett bra exempel, är intressanta, och även iot-lösningar som förenklar och förbättrar för våra medlemmar.

Vad kan LRF bidra med?

– Det finns mycket pengar som vill in i foodtech och agtech. Men när det kommer till position, nätverk och kompetens inom det gröna näringslivet är vi unika.

Matinsekter och vertikalodlingar är i ropet. Är det något LRF kommer nosa på?

– Vi följer utvecklingen på områden som vi ser är intressanta, huruvida det är rätt att investera i får vi återkomma till.

Vilken tror du är den största förändringen i livsmedelskedjan på sikt?

– När intresset för den egna hälsan och matens ursprung kombineras med ny teknik. Och att vi behöver säkra livsmedelsförsörjningen för en växande befolkning. Det kommer leda till nya innovationer, och stora förändringar i hela branschen.

Psst

🌱 AGFO weekly, din bästa kompis i din inbox! Vi tar oss an framtidens matkedja, varje fredag morgon. 👉  Signa upp på studs här 🌱

Läs mer:

AGFO-kartan: 171 innovativa svenska företag inom agtech och foodtech

LRF investerar i fiskodling (Land Lantbruk)

fiskodlingGårdsfiskLRF

Lovisa Madås

Journalist och digital affärsutvecklare. Ansvarig AGFO.

MejlaTwitterFölj på Twitter

Relaterade artiklar

AGFO Weekly

Trendspaning och omvärldsbevakning – varje fredag, helt gratis!