”Potentialen inom jordbruket är sanslös”, säger Hannes van Lunteren, KrinovaMat. Foto: AGFO

Intervju

Startup-experten: ”Det finns en sanslös potential”

Det finns enorm potential för startup-bolag inom matsektorn, inte minst inom förädling kopplat till primärproduktionen. Det menar Hannes van Lunteren, ansvarig för KrinovaMat, som har arbetat med affärsutveckling i över 500 företag.

Hur arbetar ni med startups?

– Vi jobbar utmaningsdrivet. Det betyder att vi sätter oss med företaget och tittar på dess utmaningar och ser hur vi kan lösa det tillsammans. Nu har jag i snitt ett nytt företag i veckan som kommer till oss, men det kan också vara gamla företag som har en ny produkt.

Hur mår den svenska startup-scenen kopplad till mat, enligt dig?

–  När den skånska livsmedelsstrategin jobbades fram, tog vi fram en rapport som tydligt visar att den storskaliga livsmedelsindustrin har en fallande tillväxt vad gäller omsättning och antalet anställda. Tittar man på startup-sidan är det precis tvärtom. Livsmedelsföretagens startup-rapport pratar om den mest expansiva och snabbast växande branschen i hela Sverige. Vi har börjat nosa på primärproducenterna, där det finns stora möjligheter och vi kan göra mycket.

Vilka nya affärsmodeller kopplat till primärproduktion vill du se? 

– Allt från teknikutveckling med drönare, satellitteknik och digitalisering, till man förändrar synen på produktion. Som råvaruproducent tar du fram en produkt laddad med mervärden, och kan bygga upp en ny affärsmodell med eget varumärke. Det kan leda till att du är mindre beroende av världsmarknadspriserna.

Det är ett antal steg från idé till färdig produkt och lönsamt företag. Vilka hinder ser du för startup-bolag?

– Det är väldigt olika. Ofta har man en idé men inget problem, så kallad uppfinnarsjuka. En annan del är finansiering. Men det stora problemet för småföretag är att distribution och infrastruktur inte fungerar. I dag är det anpassat för att gurkan som odlas en kilometer från butiken ska via Stockholm innan den säljs i butiken. Det kommer att hända saker när man knäcker den nöten, så att producenten kan nå kunden smartare. Ett steg kan vara när bilproducenter kommer på att de inte ska leverera bilar utan i stället är transportplattformar.

Vilka förändringar ser du på sikt inom livsmedelskedjan?

– Det finns mycket pengar i mellanleden idag. En stor förändring blir, och som vi ser redan i dag, när de nya aktörerna (som Google, Amazon, Facebook och Apple, reds. anm.) kommer in.

Är det positivt eller negativt?

– Det vet jag inte. En annan spännande förändring är när livsmedelskedjan kan förkortas, och där är tech en lösning. Cowfunding är ett bra exempel kring spårbarhet som vi har jobbat med, där du kan följa djuret på individnivå, och hur man levererar det genom en ny plattform.
– Det talas mycket om utmaningar inom jordbruket, men samtidigt är potentialen sanslös. Om jag får önska skulle det vara att man har löst distributionen och logistiken. Det skulle innebära en stor förändring –  den som producerar får betalt för sina mervärden och att det når konsumenten.

🌱 AGFO weekly, din bästa kompis i din inbox! Vi tar oss an framtidens matkedja, varje fredag morgon. 👉  Signa upp på studs här 🌱

Fakta KrinovaMat

KrinovaMat är ett av Krinova Incubator & Science Parks tre verksamhetsområden där man driver ett antal livsmedelsrelaterade utvecklingsprojekt. Krinova har tillsammans med Inkubera i Örebro ett uppdrag att skapa en nationell platsobunden inkubator och innovationsarenamed fokus på mat, måltider, livsmedel och hälsa.

Krinova är Sveriges äldsta inkubator och science park med mat som profilområde. Man driver även Foodhackathon sedan fem år tillbaka.

 

foodtechHannes van LunterenKrinovastartup

Frida Jonson

Lantbruksjournalist, bonddotter och matälskare.

MejlaTwitterFölj på Twitter

Relaterade artiklar

AGFO Weekly

Trendspaning och omvärldsbevakning – varje fredag, helt gratis!