”Vi har tagit in 200 miljoner dollar i investeringar”, säger Lucas Strom. Foto: AGFO

Intervju

Bolaget som skakar om hela branschen

Vi går i rask takt mot en uppkopplad värld. Så även inom jordbruket. Vad händer när tusentals lantbrukare kopplar samman data från miljoner hektar med en kraftfull analys? Branschen ruskas om totalt. Och investerare som Google lägger in miljoner dollar. AGFO möter Lucas Strom från Farmers Business Network.

🌱 Trendspaningar, intervjuer och omvärldsbevakning – direkt till din inbox! Signa upp på AGFO weekly

På bara fyra år har Farmers Business Network (FBN) vuxit till att bli en maktfaktor i det amerikanska jordbruket. Över 6 500 gårdar och 8 miljoner hektar åkermark ingår nu i nätverket.

– Vi har skakat om marknaden, men på ett sätt som är bra för branschen. Vi är ett av de snabbast växande bolagen inom jordbruket, och har tagit in 200 miljoner dollar i investeringar, säger Lucas Strom, vice vd för Farmers Business Networks Midwest operations.

Affärsidén? Att dela data med varandra.

– Lantbrukaren är fast mellan ett gäng jättar. Genom att sätta odlaren först ville vi ändra balansen och öka transparensen. Vi tar in en mängd data – organiserar och anonymiserar den, och presenterar det tillbaka som referensdata till lantbrukaren. Det är konceptet, säger Lucas Strom när vi träffar honom vid Nordic Agro Summit i Malmö.

”Data är en kostnad tills den blir till insikter”

Växtodlare i nätverket betalar en årlig avgift på 600 dollar, motsvarande runt 4 900 kronor. Data om grödor, skördar och jordar från flera källor samlas in. Även fakturor på utsäde och växtskyddsmedel sparas. Det lagras, anonymiseras, används som referensdata och presenteras för FBN-medlemmen som insikter. Allt för att kunna göra smartare val i sin odling, och få bättre resultat på sista raden.

Farmers Business Network har tagit fikasnacket till en helt ny nivå. Deras databas har blivit en guldgruva för lantbrukare som nu kan se vilka produkter som är mest effektiva på just deras grödor eller marker.

– Data är en kostnad tills den blir till insikter. Först då skapas värde, säger Lucas Strom.

En växtodlare som odlar en viss vetesort i en viss jordart kan jämföra med motsvarande data för att se hur mycket utsäde man ska så per kvadratmeter.

– Din utsädesförsäljare vill säkert säga till dig att du ska så si och så mycket frön, men då kan vi visa att med den här hybriden ökar inte det avkastningen, säger Lucas Strom som själv är lantbrukare i grunden.

Men vill verkligen lantbrukare dela data med varandra?

– Ja, de delar gärna så länge de vet hur den används och vad de kan tjäna på det. När data kommer in i bilden förändras alltid svaret. Det tillåter lantbrukare att få ut mer än vad de kan få av bara sin egen data, fortsätter Lucas Strom.

I dag består Farmers Business Network av fyra delar: jordbruksdata med analyser, möjligheten att ta lån, grödkollen med personaliserad marknadsdata, analyser och möjligheter till nya odlingskontrakt, samt en marknadsplats där växtskyddsmedel säljs direkt från tillverkaren. Det sistnämnda har inte gått obemärkt förbi och skapat en viss turbulens i branschen.

– Vi har inte blivit jättepopulära bland vissa jordbruksbolag, konstaterar Lucas Strom.

Backas av stora investerare

Stora investerare som Google Ventures och Kleiner Perkins har gått in med investeringar Farmers Business Network och antalet anställda har ökat från 30 till 250 sedan starten för fyra år sedan. Nu tar de steget utomlands.

I somras gick man in Kanada och har redan 800 000 hektar anslutet, enligt Strom. Nätverket har också fått förfrågningar från Sydamerika, Australien och Europa.

– Nästa logiska steg är Sydamerika under 2019.

🌱 Missa inte fler intervjuer och spaningar, signa upp på veckobrevet AGFO weekly – gratis! 👉  Signa upp på studs här 

Nyckeln till framgång

Farmers Business Network väntas ha intäkter på mer än 60 miljoner dollar i år och listades av Forbes under 2017 på listan ”Next billion dollar startups”. Enligt Lucas Strom stavas framgången i ett enda ord. 

– Förtroendet. Det är det viktigaste. Vi verkar för transparens och därmed är medlemmarnas förtroende det viktigaste vi har.

Från början var det svåraste att övertyga lantbrukare att bli medlemmar. I dagar, när många företag poppar upp men försvinner lika snabbt, fanns det en rädsla vart datan skulle ta vägen om nätverket inte klarade sig. Ju mer de har vuxit har också tillströmningen av lantbrukare ökat, runt 500 nya bönder ansluter sig nu per månad till nätverket. Nu är nästa steg industrin.

– Industrin gillar inte att bli störda så det går trögt. Men det börjar släppa också och vi ser att företagen vill jobba med oss.

Hur ser du på att ha en sådan megaspelare som Google som investerare?

– De har varit fantastiska. Våra investerare är alla långsiktiga och utan direkt involvering i jordbruket, vilket betyder att vi inte har en stort jordbruksföretag i ryggen med baktankar. Google Ventures tror på vad vi gör i jordbruksdatavärlden, och på vår vision.

Vad är nästa steg i utvecklingen? Lucas Strom är övertygad om att det handlar om bättre integrering av olika system.

Idag är John Deeres molntjänst den enda med integration till Farmers Business Network. Det betyder att när data från traktorn laddas upp i John Deeres moln kopieras den samtidigt till nätverkets molntjänst. Data från andra maskintillverkare och andra datastyrda tjänsters tas in i nätverkets molntjänst genom en backup eller export.

– Vi är bara i analysfasen av data, vi förstår skördar och jordtyper. Tänk när vi börjar förstå växtgenetiken och har många års data om allt, säger Lucas Strom och slår ut med händerna.

Vad är den största förändringen livsmedelskedjan på 15 års sikt?

– Nu pratar vi om hur vi lagrar datan och vem som äger den. När vi har gjort det kan vi lägga all vår tid på att göra insikter med hjälp av maskininlärning. När min son tar över kommer han veta så mycket mer än vad jag gjorde när jag började.

fyra SNABBA MED LUCAS STROM:

Om inomhus- och stadsodlingar:

– Jag tycker det är fantastiskt. Men det betyder inte att lantbrukare förlorar, det är inte antingen eller. Det behövs båda två. Vi har mycket som måste lösas i världen med en ökad befolkning.

Om att säkra sin data:

– Om John Deere använder min traktordata för att förbättra traktorn så skadar det inte mig. Data är en biprodukt från en gård och varje lantbrukare bör veta var och hur ens data används, och vem som kan se det.

Blockchain och spårbarhet:

– Våra konsumenter efterfrågar mer transparens och jag tror vi kan spela en roll i det. Men jag har dialoger kring blockchain-teknik för att se hur och om vi kan arbeta med det.

Om data som finns på en pappersbit i lantbrukarens ficka:

– Vissa lantbrukare har inte elektronisk data. Då tar de foton av sina handskrivna anteckningar och så låter vi studenter som får lägga in det. Det kan vara upp till tio år av data.

FAKTA

Farmers Business Network startade för fyra år sedan. Några lantbrukare från Illinois åkte till Kalifornien för att leta upp en teknikpartner. Resten är bondehistoria.

Har över 40 000 utsädes- och växtskyddsmedelsfakturor och nästan 5 000 utsädessorter i sin databas. Av all data som matas in försvinner en del automatiskt som ”bad data”. Saker som sticker ut alltför mycket från normen liksom alltför få datapunkter syns inte heller.

En lantbrukare som vill lämna nätverket får med sig datan, även om datan fortsatt kan användas som referensdata.

I Sverige finns Skira med till viss del liknande tjänster, och i Australien och Nya Zeeland finns Agworld.

Källa: Farmers Business Network, Lucas Strom

Läs mer:

Startupgrundare: ”Data är den nya guldmalmen”

Spaning: Techjättar kopplar greppet om maten

Här är 189 svenska bolag som förändrar matsystemet

🌱 Trendspaningar, intervjuer och omvärldsbevakning – direkt till din inbox! Signa upp på AGFO weekly

agtechbig databig data analyticsFarmes Business NetworkLukas StromNordic Agro Summit

Frida Jonson

Grundare och innehållsansvarig AGFO. Lantbruksjournalist.

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!