Foto: Pressbilder

Omvärld

Hämtmat är historia – här är 16 nya sätt att få maten levererad

Självkörande närbutiker, drönare som kör ut fredagstacon eller robotar som levererar matkassen. Så här kan det se ut när maten levereras till oss i en inte alltför avlägsen framtid.

Artikeln uppdaterades: 3 januari 2020

Marknaden för matrobotar växer och väntas ha en årlig tillväxt på i snitt 12 procent fram till 2025, enligt en rapport. Det handlar om allt från lagerplock till robotar som flippar burgare på restaurang.

Hänsynstagande robotbud

Foto: Postmates

San Fransisco-baserade leveransföretaget Postmates presenterade sin nya robotkompis Serve i december 2019. Den ska arbeta sida vid sida med företagets mänskliga bud och ska kunna flytta små föremål över korta avstånd. Serve körs på el och rör sig i gånghastighet på mindre trafikerade gator och på trottoarer.

Status: Roboten testas just nu på äldreboenden i norra Kalifornien för att finslipa dess sociala medvetenhet och lära den att navigera på ett respektfullt sätt kring funktionshindrade.

Sydkoreansk leveransrobot

Foto: Woowa Brothers

Sydkoreanska Woowa Brothers är en tung spelare i matleveransbranschen med sin app Baedal Minjok (har ungefär 27 miljoner matleveransorder per månad). Nu tar företaget nästa steg och utvecklar en leveransrobot, ”Deli”, som kan leverera mat både i inomhus- och utomhusmiljöer.

Förarlös hemleverans från Walmart

Foto: Nuro och Walmart

Den amerikanska dagligvarukedjan Walmart and robotföretaget Nuro testar förarlöst tillsammans. De vill bygga en prisvärd och bekväm leveranskedja som accepteras i bostadskvarteren.

Status: En testgrupp med frivilliga kunder i Huston utvärderade tjänsten i december 2019 och i en bloggpost lovar Walmart och Nuro att tjänsten ska rullas ut större ”inom några veckor”.

Självkörande kurir 

Foto: Starship Technologies

Beställ hämtmat i London och det kan hända att den levereras av den lille självkörande roboten 6D32 som görs av Starship Technologies. När maskinen är vid din dörr får du ett sms med en kod för att plocka ut maten ur roboten. Maskinen har gps-sändare och datorsyn som gör att den känner igen sin omgivning. Nio inbyggda kameror ska se till att den hittas om maskinen blir stulen.

Status: Starship har under 2017-2019 testats i 16 länder. I London har Just Eat använt tio robotar för utkörning av pizza och mer än tusen mål mat har levererats. Samtidigt skrev sajten Food Management i december 2019 att 30 robotar från Starship Technologies levererar mat till tio restauranger på Texas universitets campusområde i Dallas.

Den vänliga grannroboten

Foto: Marble

Marble är skaparna bakom den ”lille vänlige grannroboten”, som den kallas. Här ska färdigmat, medicin eller livsmedel kunna levereras fram till dörren. 

Status: Företagen brottas mot lagstiftning i Los Angeles, medan Florida har varit mer tillåtande. I bland annat London testas matlevererande robotar.

Amazon tar grepp om förarlösa leveranser

Foto: Amazon

I augusti 2019 skrev nätsajten ZDNet om Amazons leveransrobot Scout. I södra Kalifornien gjordes under hösten testkörningar där leveransroboten ledsagades av en människa som även har kunnat ta upp reaktioner från människor som mött roboten.

Status: I september 2019 hade ännu inte Scout börjat rulla på gatorna på egen hand, utan mänsklig ledsagare. Håll utkik under 2020.

Leveransroboten har blivit större

Foto: Refraction AI

En leveransrobot på tre hjul är Refraction AI:s lösning för att hitta ett mellanting mellan en vanlig leveransbil och de mindre leveransrobotarna som har kort räckvidd och litet utrymme. I Rev-1 får 4 till 5 matkassar plats, enligt företaget. Fokus är att bli en aktör på den lokala matleveransmarknaden. Rev-1 går på el och ska gå rutter upp till 4 kilometer. Då kan den göra 4 till 6 leveranser per dag, enligt Refraction AI.

Underjordisk leverans till storstäder

Är det här framtidens retail? Vissa menar det. Israelbaserade CommonSense Robotics har utvecklat världens första underjordiska och helautomatiska lager. När e-handeln utvecklas kan automatiserade lager snabba på leveranserna, men det är först när vi faktiskt tar lagret till staden som det kan gå riktigt snabbt. Det menar företagets vd Elram Gorem. Genom att använda outnyttjade ytor i staden, som nedlagda garage, går det att plocka och nå kunden inom en timme med livsmedelsleveransen. Det nya lagret ligger i Tel Aviv. Kan användandet av outnyttjade ställen i staden bli nya modellen för e-handel?

Matbutiken på hjul

Här kan man snacka om närbutik. Robomart är en rullande butik som är utrustad med kyl- eller värmesystem. Det finns även planer på att utrusta separata bilar för att efterliknade de olika delarna i en matbutik i allt från mejeri- till kött- och grönsaksdisk.

Status: Självkörande fordon har ännu inte rullats ut i någon bredare skala, så än så länge befinner sig Robosmart i prototypstadiet.

En rullande närbutik

Bild: Moby Mart

Nyfiken på en förarlös närbutik, öppen dygnet runt och som drivs av solenergi? Kolla in konceptet Moby Mart som idag finns utrullat i Shanghai. Nu vill de svenska grundarna Tomas och Hannah Mazetti ta hem konceptet, tanken är att börja i Värmdö utanför Stockholm. Läs mer hos Dagens Handel här

Drönare levererar mat i Linköping

I december 2019 genomfördes Sveriges första matleverans med drönare. Maten flögs från en restaurang till universitetsområdet i Linköping, totalt handlade det om 1,7 kilometer.

– Det var en relativt kort sträcka fågelvägen, men en viktig milstolpe i att visa att fossilfria transporter kan komma att utföras av drönare inom en snar framtid, säger projektledaren Andreas Gising, från forskningsinstitutet Rise.

Levererar från servicebutiker


Genom att teama ihop sig med apotek, caféer och olika typer av servicebutiker kan Wing leverera lättare typer av varor till kund via en app.

Status: De har nu gjort 75000 testflygningar och har adderat ett antal företag för samarbeten i Canberra i Australien, Helsingfors i Finland och i Virginia i USA.

Drönarleveranser i stadsmiljö

På Island levereras mindre matpaket via drönare. Bakom står israeliska Flytrex och e-handelsbolaget Aha.

Svävare med armada av drönare

2017 lanserade Amazon även idén om att ta fram en svävare laddad med drönare som flyger ut matleveranserna. Under 2019 har Amazon samarbetat med NASA för att slipa på systemets flygtrafik-kontroll.

Status: Under 2020 är det troligt att kunder som ligger nära Amazons centrallager kan få varor levererade av drönare.

Självkörande pizzaugn

Foto: Toyota

Är en självkörande pizzaugn framtiden? Pizza Hut och Toyotas idé är självkörande lastbil laddad med rykande färsk pizza. Men det är inte bara en pizzabil. Konceptet kallas e-Palette där Toyota teamat ihop sig med Uber, Didi, Mazda och Amazon. E-Palette ska fungera för en rad ändamål med ett syfte; att du slipper lämna hemmet och låter prylarna komma till dig. Vad sägs om mobila skoaffärer, hotellrum och brevbärare? Är i prototypstadie nu, kan börja rulla 2020.

Status: E-Palette och flera fordon visades nyligen upp på teknikmässan Consumer Electronics Show. Konceptet ska inom kort börja testas i olika regioner, enligt Toyota.

Pizzarobotar fixar degen

Robo-dough? Zume Pizza låter robotar göra pizzan. Kanske känner ni också i videon igen ett välbekant svensk-schweiziskt bolag som är förälder till maskinerna.

Zume har fordon utrustade med ugnar där pizzorna lagas medan de kör. På så sätt levereras pizzorna alltid rykande heta. Pizzaföretaget Dominos har tillsammans med Ford även testat utkörning av pizza med självkörande bilar.

Status: I november 2019 skrev den digitala plattformen Recode om hur Zume Pizza värderas till 2 miljarder kronor och det värdet förväntas vara fördubblat vid investeringsrunda. SoftBank och Uber är två av de största investerarna.

Foto: Zume Pizza

Framtiden

Ju mer teknikdriven matindustrin blir desto mer sneglas på hur företagen kan använda AI-teknik, robotar, sensorer och olika former av automatisering. Utvecklingen går rasande snabbt, och lagar och regler kan se olika ut i respektive land eller union. Att bo i ”fel” land kan bli en konkurrensnackdel.

Med ny teknik, och nya metoder kommer nya problem. Vilka problem kräver lösning när svävare, drönare och robotar dominerar luft och mark? Hur ska tekniken skydda drönar- eller robotleveranser från snillrika tjuvar och hur garanteras säkerheten? Och hur går det att få lönsamhet? Följ med när AFGO bevakar utvecklingen.

💚  Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp gratis här

LÄS MER:

AGFO-spaning: Från stormarknad till obemannad

Guide: 14 spännande fältrobotar och projekt

AGFO-talk: Hur handlar vi maten i framtiden?

AmazonDrönareleveransrobotrobotar

Tipsa oss

Mejla

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!