Martin Grådal Foto: Whywaste

Intervju

Det går att vara miljösmart – och spara pengar

Hej där, Martin Grådal från Whywaste, som jobbar med att minska matsvinnet i butiksledet.

Var gör ni?

– Vi jobbar med att minska matsvinnet i butiksledet. Det finns ett stort behov av att minska svinnet i hela livsmedelsbranschen. Bara här i Sverige slängs det varje år över 125 000 ton mat i butiksledet. Därför har vi tagit fram digitala system för att ta datadrivna beslut.

Vad betyder det konkret?

– Vårt system identifierar varor som riskerar att passera bäst-före-datum. Vi har drivit Whywaste i fyra år nu, och haft en produkt på marknaden i två. Responsen har varit väldigt bra, och vårt system har gjort stor skillnad ute hos butikerna. ICA Kvantum i Landvetter har till exempel sparat 750 000 kronor förra året genom vårt system.

🌱 Missa inte fler intervjuer, signa upp på veckobrevet AGFO weekly – gratis! 👉  Signa upp här 

Viktigast för er just nu?

– I dag arbetar vi med några av de största aktörerna i Sverige; ICA, Coop, Hemköp med flera. Vi kommer utöka till nya marknaden under 2018. Exakt till vilka länder är än så länge hemligt, men bara ett litet tag till. Hösten handlar mycket om att stärka vår organisation och sätta processer för att kunna skala upp med kvalitet.

Du är en av grundarna. Vilken ingång hade du till matbranschen?

– Jag har ett stort intresse för mat och hållbarhet. Jag är vegan, och vill bidra till att kött inte slängs i onödan. De andra grundarna har andra ingångar, från analys- och management-sidan.

Vilken tror du är den största förändringen i matkedjan på längre sikt?

– Jag tror att många radikala förändringar väntar, se bara på Amazons uppköp av Whole Foods. Generellt ligger livsmedelsbranschen på efterkälken när det gäller innovation och utveckling om man jämför med andra branscher. Jag tror att mycket kommer handla om tätare sammankopplingar mellan alla led i matkedjan, där flöden av data skapar transparens och ökad medvetenhet. Konsumenterna kommer få mer information om produkter och varor, och leverantörer mer kunskap om konsumenternas efterfrågan.

Konsumenter som får mer information, tror du det leder till bättre beslut när man köper varor?

– Det hoppas jag verkligen. Om det blir tydligt för dig som konsument vilken vara som är närodlad, då hoppas jag att du väljer den. Vår hjärtefråga är svinnet, och där måste man jobba mer med data mellan alla aktörer. Medvetenhet och pengar är starka drivkrafter – blir det tydligt för dig som matbutik hur mycket pengar du kan spara på att minska maten som slängs, då kommer du att agera.

Något projekt eller företag som du tycker är extra intressant?

– Sweden Food Tech har skapat ett intressant community. Karma när det gäller att minska matsvinnet nära konsument.

Du får bara äta en maträtt resten av livet – vilken blir det?

– Enkelt! Tofu Palak på restaurang Thali i Göteborg.

Martin GrådalmatsvinnWhywaste

Lovisa Madås

Journalist och digital affärsutvecklare. Ansvarig AGFO.

MejlaTwitterFölj på Twitter

Relaterade artiklar

AGFO Weekly

Trendspaning och omvärldsbevakning – varje fredag, helt gratis!