Bygger Impossible Foods framtiden? Det tror krönikören Margit Richert.

Omvärld

Investeringarna måste öka

Ny rapport visar att investeringarna i ny teknik behöver öka, entreprenör satsar på svensk hampa, MatHem kliver in i hemtjänsten – där har du några av veckans nyheter inom foodtech och agtech.

PENGARNA

Investeringarna behöver öka

En ny rapport från World Economic Forum visar att livsmedels- och jordbrukssektorerna har investerat mindre i ny teknik än andra sektorer. Detta trots att många framtidens utmaningar skulle kunna hanteras med ny teknik. (Land Lantbruk)

MÄNNISKORNA

Krönikör tror på labbodlat kött

”Jag hoppas att Impossible Foods ska göra allas vår framtid. När företaget kommer till Europa vill jag vara med”. Det skriver krönikören Margit Richert. (SvD.se)

MÄNNISKORNA

Stora planer för svensk hampa

Entreprenören Ebba-Maria Olson har nyligen utvecklat en kallpressad ekologisk hampfröolja, och är övertygad om att produkter från den kontroversiella nyttoväxten har framtiden för sig. (ATL, betallänk)

Psst

🌱 Vill du ha vår omvärldsbevakning till din mejl? Signa upp på AGFO weekly, din bästa kompis i din inbox! Vi tar oss an framtidens matkedja, varje fredag morgon  👉  Signa upp på studs här 🌱

MÄNNISKORNA

De satsar på framtidens mat

I veckan presenterades de nya planerna för Findus anläggning i Bjuv som ska tas över av Foodhill AB från den 1 mars. Målet att skapa ett livsmedelscentrum med internationell tyngd som är inriktat mot framtidens mat och kretsloppstänkande. (Land Lantbruk)

MÄNNISKORNA

Näringsfysiologen om ätbara insekter

Anki Sundin, näringsfysiolog, säger i en intervju med Bugburger att ätbara insekter är ”en bra näringskälla med fantastiska framtidsutsikter”. (Bugburger)

PENGARNA

MatHem tar över hemtjänstens jobb

Leveranser till hemtjänsten kommer att komplettera företagets befintliga verksamhet. (Ehandel.se)

TEKNIKEN

När dofter styr din tv

TiVo har lagt vantarna på ett patent på ett system som kan rekommendera innehåll baserat på lukten i ett rum. När en lukt har upptäckts matchar systemet doften mot en databas och serverar sedan innehåll eller annonser baserat på lukten. (The Spoon)

Lovisa Madås

Skicka ett mail

Relaterade artiklar

AGFO Weekly

Vi ger dig koll på framtidens livsmedelskedja – varje fredag!