Team Karma räddade 55 ton mat under 2017. Foto: Karma

Spaning

Möt de svenska maträddarna

Att slänga ätbar mat är bland det orimligaste som finns. Ändå åker 1,3 miljarder ton i soporna världen över varje år. Möt de svenska entreprenörer som har bestämt sig för att bekämpa matsvinnet.

Matsmart

Matsmart grundades 2014 av Karl Andersson, Erik Södergren och Ulf Skagerström.
Matsmart grundades 2014 av Karl Andersson, Erik Södergren och Ulf Skagerström.

Det här är tjänsten:

Matsmart köper in varor som annars hade slängts på grund av förpackningsbyten, säsongsvaror eller att bäst före-datum närmar sig. Varorna säljs sedan rabatterat. Förra året sålde Matsmart totalt 2 022 ton mat i Sverige (jämfört med 708 ton under 2016). Tjänsten finns i Sverige, Norge och Finland.

De har investerat:

D-Ax och Norrsken klev in som investerare i december 2017. Då tog Matsmart in totalt 75 miljoner kronor från nya och befintliga investerare. Har tidigare tagit in 72 miljoner kronor från bland andra Northzone, GP Bullhound, Edastra, Inbox Capital och Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert samt Adlibris CEO Johan Kleberg. I januari 2018 klev Ikea-koncernen via Ingka Holding in med investering. Den totala investeringsrundan – från nya och befintliga ägare – skrivs till 100 miljoner kronor, enligt Matsmart.

Viktigast under 2018:

– Vi vill växa på våra befintliga marknader, men vi kikar också på nya marknader för att kunna rädda ännu mer mat. Fler och fler förstår det orimliga i att helt perfekt mat slängs. Vi behöver också informera i högre grad om skillnaden mellan bäst före-datum och sista förbrukningsdag, säger Rikard Hellqvist, kommunikationsansvarig på Matsmart. 

Karma

Det här är tjänsten:

Restauranger, kaféer och butiker säljer mat som blivit över via Karmas app i Sverige. Maten räddas av privatpersoner som köper för ett billigare pris. Under förra året såldes 160 000 måltider, vilket motsvarar cirka 55 ton mat.

De har investerat:

E.ventures, eEquity, Norrsken samt flertalet affärsänglar, bland dem Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert samt Spotify-veteranen Sophia Bendz. Karma har tagit in mellan 30 och 40 miljoner kronor i investeringar.

Viktigast under 2018:

– Att fortsätta växa snabbt i hela landet. Vi vill hjälpa fler företag att minska sitt matsvinn, bland annat genom att knyta fler stora samarbeten. Samtidigt ska konsumenter få hjälp med att förstå de negativa effekterna med matsvinn och vad man kan göra själv för att minska det. Lansering i London som ett första steg i vår internationalisering är också i planen, säger Ludvig Berling, produktchef på Karma.

I januari 2018 hamnade Karma på Forbes lista ”30 under 30” över unga entreprenörer.

PSSST

🌱  AGFO weekly, din bästa kompis i din inbox! Vi tar oss an framtidens matkedja, varje fredag morgon. 👉  Få koll – signa upp här 

Whywaste

Gänget bakom Whywaste.
Gänget bakom Whywaste. Foto: Whywaste

Det här är tjänsten:

Digitala system som hjälper butikspersonal att enklare identifiera produkter som håller på att passera bäst före-datum, vilket gör att butikerna kan prissätta, tillaga eller skänka bort maten istället för att slänga den. Betalningen sker i abonnemangsform. Förra året räddades 130 ton mat via Whywaste.

De har investerat:

Några av investerarna bakom Whywaste är Avitos grundare Jonas Nordlander och Filip Engelbert, Fabian Hielte på Ernström & Co samt Henric Wiklund, grundare av Phonera. Whywaste har tagit in cirka 4 miljoner.

Viktigast under 2018:

– Fokus ligger på att vidareutveckla våra befintliga system samt en helt ny innovativ lösning för att få ner svinnet till ett absolut minimum i matbutiker, säger Martin Grådal, som tillsammans med Kristoffer Hagstedt grundat Whywaste.

Foodloopz

Elin Aronsen Beis, grundare av Foodloopz

Det här är tjänsten:

En marknadsplats på nätet där företag utannonserar mat som riskerar att kastas på grund av kort bäst före-datum, utsorterat eller felmärkta varor, och restpallar. Foodloopz tar procent på försäljningen, har cirka 60 medlemsföretag och förmedlade 70 ton mat 2017. Grundades 2016.

De har investerat:

Har fått hjälp av Vinnova med plattformen Foodloopz.se. I övrigt inga externa investerare.

Viktigast under 2018:

– Att bygga teamet, utveckla bolaget och plattformen. Få in fler medlemsföretag och delta i acceleratorprogram. Vi har också tankar på ett projekt ihop med Rise. Vi har inte spikat projektet helt, men troligen blir det något som ligger nära primärproduktion så att producenter kan hitta avsättning för potentiellt svinn, säger Elin Aronsen Beis.

Deligate

Mattias Chahin, en av grundarna.

Det här är tjänsten:

Deligate har utvecklat applikationer för datumkontroller som gör det enklare att identifiera varor som riskerar att passera sitt bäst före-datum och därmed slängas. Används idag av cirka 150 butiker i Sverige. Under 2017 räddades cirka 350 ton mat.

De har investerat:

Svanberg Co har gått in med 800 000 kronor.

Viktigast under 2018:

– Vi har många spännande projekt på gång, bland annat med stora aktörer inom IT-sektorn för att ge vår produkt mervärde. Dessutom väntar en stor utlandssatsning som kommer presenteras senare i vår, säger Mattias Chahin, en av grundarna till Deligate.

Akla
 

Det här är tjänsten:

Akla kopplar samman restauranger, matbutiker och kaféer med konsumenter och erbjuder dem mat som annars skulle slängas till ett rabatterat pris. Lanserades i Förenade Arabemiraten i slutet av 2017 och har cirka tusen användare i nuläget . Tar 30 procent provision på allt som säljs via appen.

De har investerat:

– Teamet bakom Akla har jobbat inom startup-miljön i flera år och därför valt att använda egna pengar för att lansera tjänsten. Det finns dock planer på att ta in externa investerare inom en snar framtid för att växa tjänsten, säger Fredrik Engblom, vd på Akla.

Viktigast under 2018:

– Att växa bland konsumenter och restauranger vilket leder till minskat matsvinn – som också är det viktigaste för oss. Vi har inga planer på att etablera oss i Sverige, Europa är inte en prioriterad marknad för oss. Det finns andra marknader runt om i världen där matsvinn är ett stort problem, inte minst i den region vi redan är verksamma i. Under första kvartalet kommer vi lansera i Kanada, enligt Fredrik Engblom, vd på Akla.

Fler goda exempel

  • Företaget Rescued som tillsammans med importörer, handlare och odlare gör juice av frukter som riskerar att slängas.
  • Matmissionen är en matbutik som gör det möjligt för människor i ekonomisk utsatthet att handla mat till reducerat pris.
  • Matbanken Allwin erbjuder en matsvinnslösning med Samhall där svinn blir matkassar till behövande. Och Sopköket erbjuder skolmat och catering på räddade råvaror. Även Rude Food tar tillvara på mat som riskerar att kastas och erbjuder bland annat catering.
  • Sajten Matsvinnet.se.
  • Tips oss gärna om fler aktörer – hör av dig!

Fakta matsvinn:

Globalt:

En tredjedel av all mat slängs, enligt FAO. Det motsvarar 1,3 miljarder ton per år.

I Sverige:

Svenska hushåll slänger runt 45 kilo mat per person och år (inklusive matsvinn som hälls ut i vasken). Restauranger slänger runt 2 kilo, storhushåll och handeln ligger runt ett kilo per person och år

Svinn förekommer genom hela livsmedelskedjan, totalt slängs 1,3 miljoner ton matavfall per år i Sverige. Ett hushåll kan spara mellan 3 000 och 6 000 kronor per år genom att minska svinnet.

Källa: Livsmedelsverket, Jordbruksverket, Naturvårdsverket, Svenska Dagbladet

Internationella tjänster som minskar matsvinnet:

Det finns en uppsjö appar, som till exempel Olio där privatpersoner och företag kan skänka mat. Eller Resq Club där man kan köpa billigare mat som riskerar att slängas från restauranger. Foodtank tipsar om 12 innovationer som minskar matsvinnet.

Läs mer:

”Därför investerar vi i matsvinn”

AklaDeligateFoodloopzkarmaMatsmartmatsvinnWhywaste

Frida Jonson

Skicka ett mail

Relaterade artiklar

AGFO Weekly

Vi ger dig koll på framtidens livsmedelskedja – varje fredag!