Johan Hedberg, mer känd som Matgeek

Intervju

”Talibaner när det gäller kosthållning”

Hej där, Johan Hedberg aka Matgeek, Sveriges största mat-youtuber med nära 190 000 prenumeranter.

Varför gör du det du gör?

– För att det är det bästa och roligaste sättet att nå ut till mediekonsumerande publik mellan 16 och 55 år. Och intresset för mat och råvaror har ökat under de senaste åren, vilket är bra på många sätt. Konsumenterna tar mer medvetna beslut i butiken. Samtidigt finns det många lycksökare och falska profeter som kommer med egna sanningar som får stå oemotsagda. De måste bemötas med information och fakta.

Är livsmedelsföretag och andra aktörer i matkedjan för passiva i den frågan?

– Ja! och Man kan inte trycka ut ett pressmeddelande och hoppas att någon nappar. Du måste ut på arenan.

Den här veckan tar vi upp debatten kring clean eating. Vad är ditt förhållande till den rörelsen?

– Att vi tyvärr blir talibaner när det gäller kosthållning. Den gyllene medelvägen, att äta en varierad och sund kost, har helt försvunnit från det dagliga bruset. Det är mycket mer klickvänligt att ha detoxtips som säger sig ge extremt snabba lösningar.

Viktigast för dig just nu?

– Personligen gräver jag ner mig i japansk mat för tillfället. Japanernas inställning till mat är överlag väldigt sund, och deras traditionella snabbmat är jäkligt god och nyttig. Dessutom är de, precis som vi i Sverige, kära i sin vinäger.

Matkedjan på längre sikt, vilken tror du är den största förändringen?

– Implementeringen av artificiell intelligens. Och då menar jag inte AI med eget medvetande, utan på lägre nivå. AI som optimerar produktion, distribution och försäljning, och på så sätt bidrar till minskad miljöbelastning och matsvinn. Samtidigt som vi konsumenter får bättre koll när vi ska ta beslut.

Något som du tycker är speciellt roligt just nu?

– Det ökade intresset för svenska baljväxter – från bruna bönor från Öland, till den nyttiga rättviksärtan.

Använder du nya digitala mat-tjänster i din vardag?

– Nada. Innovation behöver lösa riktiga problem för folk. För mig är sous vide-ugnen ett konkret exempel som löser problem; aldrig mer dåligt tillagad fisk eller kött. Många digitala tjänster som finns där ute är smarta, men bygger på att man skapar ett behov hos folk istället för att lösa ett faktiskt problem.

Du får bara äta en maträtt resten av livet, vilken blir det?

– Min frus korvstroganoff är grym, så den!

Läs spaning om clean eating här

Clean eatingjohan hedbergMatgeek

Lovisa Madås

Skicka ett mail

Relaterade artiklar

AGFO Weekly

Vi ger dig koll på framtidens livsmedelskedja – varje fredag!