Joel Glemne och Niklas Ericson Foto: Skira

Intervju

”En chans att kunna göra skillnad”

Hej där, Joel Glemne och Niklas Ericson från Skira.

Vad gör Skira, och varför gör ni det ni gör?

– Vi skapar digitala tjänster för lantbruket med syfte att öka transparensen och underlätta spannmålshandeln. Det skapar bättre förutsättning för alla aktörer på Sveriges spannmålsmarknad att bli lönsamma. Vi föddes in i lantbruket och har alltid haft ett stort hjärta där. Under våra år på universitetet, där vi har pluggat teknisk fysik, reglerteknik och artificiell intelligens, diskuterade vi mycket hur vi skulle kunna använda oss av våra tekniska kunskaper för att skapa möjligheter för lantbruket. Det här ser vi som vår chans att kunna göra skillnad.

Viktigast för er just nu?

–  En nära kontakt med Sveriges lantbrukare så att vi kan utveckla en tjänst som verkligen behövs!

Vilken tror du är den största förändringen vi står inför i matkedjan?

– Det ökande informationsflödet som har kommit i och med internet kommer att sprida sig ännu mer, även till matkedjan. Folk är mer och mer medvetna om vad de stoppar i sig, och vi tror att den medvetenheten kommer att sprida sig till alla led – folk törstar alltid efter kunskap.

Något företag som ni tycker är speciellt intressant just nu?

–  eat:em är ett företag som producerar knäckebröd med syrsmjöl. Vi måste bli bättre på att ta hand om de resurser vi har, vilket vi tycker att det företaget absolut gör.

Ni får bara äta en maträtt resten av livet, vilken blir det?

– Rimmat sidfläsk, potatis och löksås. Och lingon. Tveklöst. (Joel) Mormors köttbullar med potatismos och gräddsås. Fantastiskt gott! (Niklas)

Joel GlemneNiklas EricsonSkira

Lovisa Madås

Skicka ett mail

Relaterade artiklar

AGFO Weekly

Vi ger dig koll på framtidens livsmedelskedja – varje fredag!