Jimmy Sandell

Intervju

Vill minska onödig byråkrati och regleringar

Hej där, Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

Vad är viktigast för er som organisation just nu?

– Att minska onödig byråkrati och regleringar. Sverige kan ta täten i livsmedelsutvecklingen inom flera områden. Och för att vi ska ha en livskraftig livsmedelsindustri, måste vi flytta fram våra positioner och lyfta Sverige som ett växthus för innovationer. Men företagen och entreprenörerna bromsas av uteblivna satsningar på FoU och av att svenska myndigheter ofta övertolkar EU-lagstiftning, så kallad gold-plating. För ett par veckor sedan var vi t ex medförfattare till en debattartikel i DN där vi ger flera exempel på spännande företag som sysslar med insektsbaserad föda som inte tillåts att utvecklas.

Vilken tror du är den största förändringen vi står inför inom tio år, fokus livsmede?

– Digitaliseringen och automatiseringen innebär att vi står inför ett paradigmskifte. Min förhoppning är att livsmedelsföretagen tar initiativet i det pågående food tech-racet – både i form av att automatisera och robotisera produktionen, men också i mötet med konsumenten. Livsmedelsföretag ägnar mycket tid åt att diskutera och förhålla sig till dagligvaruhandeln, men jag är övertygad om att handeln kommer att förändras i grunden de närmsta 10 åren.

Vilket projekt tycker du är intressant just nu?

– Jag är imponerad av hållbarhetsarbetet på våra livsmedelsföretag. Simris Alg och the Absolut Company är två exempel på företag som ligger i framkant. De har dessutom inlett ett spännande samarbete där Absolut förser Simris algfabrik med koldioxid från sin produktion.

Om du bara fick äta en maträtt resten av livet – vilken skulle det vara?

– Mina vanligast förekommande livsmedel genom livet har varit knäckebröd och ägg, men maträtten ”äggmacka” låter en aning torftigt. En klassisk kött-och potatisrätt får det bli.

Lovisa Madås

Skicka ett mail

Relaterade artiklar

AGFO Weekly

Vi ger dig koll på framtidens livsmedelskedja – varje fredag!