Johan Åkesson, trendanalytiker på Sprillo Foto: Björn Terring

Intervju

”Eating is the new shopping”

Hej där, Johan Åkesson, Sprillo, som analyserar trender i matbranschen.

Var gör ni och varför gör ni det ni gör?

– Vi scoutar och trackar trender som främst berör matbranschen, analyserar dem och använder detta som bränsle i ett tight samarbete med våra kunder. Vi sysslar med innovation och strategisk affärsutveckling, hela tiden med trendsäkrade prognoser i bakfickan. Vi gör det för att det generella konsumentbeteendet hela tiden utvecklas och för att eating is the new shopping – det finns oerhört mycket att göra inom matbranschen för att nå ut till alla oss som vill få ut mycket av varje tugga.

Vilken tror du är den största förändringen vi står inför inom tio år?

– En ny, hållbar matproduktion bortom den monokultur och centraliserade storproduktion vi vant oss vid. Samt en möjlighet att, ur ett så väl hälso- som smakperspektiv, enklare individanpassa kosten vid varje tillfälle. Två utvecklingar som ställer helt nya krav på alla aktörer inom matbranschen. Att dagligvaruhandeln flyttar ut på nätet i full skala blir också en stor omställning.

Vilket projekt tycker du är intressant just nu?

– Företaget Habit i Kalifornien, som kan mäta varje konsuments blodvärden, DNA och tarmflora för att skapa individanpassade menyer, är spännande. Att de i nästa steg också levererar hem exakt den mat som bäst matchar din profil gör att de är inne och stökar om för så väl leverantörer, apotek, dagligvaruhandlare och restauranger.

Om du bara fick äta en maträtt resten av livet – vilken skulle det vara?

– Pitepalt så klart. Med svenska lingon och smör från betesmjölk. Och en rökt fläskimitation av alger.

Johan ÅkessonSprillo

Lovisa Madås

Skicka ett mail

Relaterade artiklar

AGFO Weekly

Vi ger dig koll på framtidens livsmedelskedja – varje fredag!